Burden of Grief: Follow the Flames | FESTIVALPHOTO

Burden of Grief: Follow the Flames

Review614_BoG_FtF

Massacre/Sound Pollution

BURDEN OF GRIEF firar 5 skivor/10 år med en annorlunda CD. Här finns thrash-/dödsmangel med klassiska gitarrdueller Hammondorgel. Dessutom en bonusdisk med covers på deras eget vis på THE DOORS, WHITESNAKE och AC/DC bl.a. Som förstärkning gästar Dan Swanö, Sabine Classen (HOLY MOSES) och Gerre (TANKARD).

Introt låter melodiöst, rena IRON MAIDEN-gitarrerna och jag tänker inte alls på melodisk dödsmetall. Titellåten drar upp tempot men utan grind. Sångaren Mike Huhmann kör med tydligt growl och musiken är mysigt riffbaserad. Refrängerna finns där och de uppfyller kriterierna för melodisk dödsmetall. Efterföljande ”Born in Fire” har lika medryckande melodi och samma typ av trevliga gitarrslingor. BURDEN OF GRIEF känns ofta som mer melodiska än dödsmetall, den mesta döden sitter i sången. Riffen är bandets starkaste sida, följt av refrängerna. De känns inte sällan otypiska för genren, kolla in gitarrsolot i ”Disruption of a Confused Mind”. Det finns en trevlig känsla av tidigt nittiotal i materialet, och många låtar hade gjort sig på Headbanger`s Ball. Men som vanligt med growl blir det lite enformigt i längden. Samtidigt gör de ett antal melodiska fullträffar i stil med ”Rise Like a Phoenix”. CD2 får mig att undra varför de spelar dödsmetall. Melodikänslan får sin förklaring, d etycks ha vuxit upp på en annan diet. ”Aces High” är först ut, följd av ”The Four Horsemen” – vilket drag. Det handlar mestadels om lättare ändringar av trumkomp och sång, inga stora grejor alltså. Sången ändras till vanlig i THE DOORS ”Break on Through”, och gitarrerna tar över. Som gammalt WHITESNAKE-fan fnissar jag när en ganska bokstavstrogen version av ”Fool for Your Loving” growlas fram, hejdlöst! För övrigt gäller att de tyngre låtvalen känns mindre uppseendeväckande. Sabine Klassen är som vanligt poänglös i ett snyggt och sympatiskt tioårsfirande.

CD1
Ignition (Intro)
Follow the Flames