Doomshine: The Piper at the Gates of Doom | FESTIVALPHOTO

Doomshine: The Piper at the Gates of Doom

Review616_Doomshine_TPatGoD

Massacre/Sound Pollution

Ludwigsburgs DOOMSHINE gör doom enligt SOLITUDE AETURNUS och COUNT RAVENS formula. Detta är skiva nummer två, debuten kom 2004 i form av ”Thy Kingdom Come”. Den plattan hyllades massivt och bandet siktar ännu högre nu. Basisten Carsten Fisch har fixat så väl inspelning som mix och omslag, var det rätt inför bandets tioårsjubileum.

”Sanctuary Demon” inleder lagom släpigt, och med varierade sångstämmor. Det är lite långsamt för en svensk som jag, ändå är det klart snabbare än PENTAGRAM. ”Actors of the Storm” ökar tempot, och för dem i riktning mot COUNT RAVEN. En bit in i ”Hark! The Absurd Angels Fall” slutar jag leta jämförelseobjekt. Trots att de anger influenser så väver DOOMSHINE in mer än bara tidigare eror. DE jobbar även mycket med röster (utan att bli experimentella), vilket passar musiken utmärkt. De melodiska inslagen är många, och väl avvägda. De slipper därmed bli tråkdoom. Min personliga favorit ”River of January” har flyt, tyngd och är uppbyggd på BLACK SABBATHS svängigaste ögonblick samt CANDLEMASS. Tyvärr fastnar DOOMSHINE ofta i modernt släpig Euro Doom, som verkar vara deras huvudlinje. Låt efter låt väcker förhoppningar men mynnar ut i missade chanser som krossats av släpighet. De känns lite lika MIRROR OF DECEPTION som de även gör en cover på (”Vanished”). Bandet har annars en bra grund i sina influenser och jag vill särskilt berömma Sven Podgurskis gitarrljud och allmänna insats. Men känslan efter att de tio låtarna tagit slut är samma som att gå från 13 rätt i halvtid till en slutgiltig sjua på stryktipset.

Sanctuary Demon
Actors of the Storm
Hark! The Absurd Angels Fall