Eisregen: Schlangensonne | FESTIVALPHOTO

Eisregen: Schlangensonne

Review619_eisregen_schlangensonne

Massacre/Sound Pollution

EISREGEN firar 15 år nu, och släpper åttonde skivan – som på svenska skulle heta ormens sol. Som en överraskning talar infon om känsla för refränger och stor variation i musiken. Det låter inte det minsta black metal i mina öron. Men EISREGEN måste göra något rätt eftersom de legat på listorna i Österrike samt headlinat minst 150 gigs på ca två år. Vi släpper väl fram herrar M.Roth, sång, Yanit, puls, Bursche Lenz, fyra och sex strängar samt Dr. Franzenstein, keyboards.

EISREGEN inleder skräckfilmsmässigt med kalla kårar i ”N8Verzehr”. En modern version av Hänsel & Gretel tycks det. M.Roth growlar vasst som ett rakblad vilket kontrasterar mot snäll gitarr och keyboards. Refrängen är hurtig som en tysk 70-tals sexkomedi och sedan growlas det igen. Detta innan de mjuknar med långsamma trummor, vanlig sång och piano. Skönt att någon i genren börjat variera sig. För den som undrar så är alla texter på rakbladsvass tyska, lika vasst som den skärning ”Blute Aus” handlar om. Men de lägger in keyboards här och där, varierat med tunga och lugna partier, föredömligt. Några muntergökar är de dock inte enligt ”Ernte den Untergang”, fast gitarr och keyboards antyder vissa smilgropar. Så snälla som i ”Kai aus der Kiste” trodde jag inte att de skulle bli, det känns som Cabaret, THE CURE och en tysk sångare. Lite thrash blir det i ”Linkshänder”, min favorit, sm även innehåller ett lugnt parti med stämning och sval gitarr. Tysk allsång följer i ”Das Allerschlimmste”. Med annan sång skulle den kunna nå topplistorna. Titellåten är mer vad jag förväntade mig av skivan; moll, klar sång och growl, lite piano – men den är hårdare än de flesta låtarna. Faktum är att detta är förvirrat okej, och varierat, och lite för riktat till för många fans. Det blir minus för det hårda growlet, jag är tveksam till att det är gångbart utanför de länder de redan är stora i att sjunga på tyska, men melodikänslan är en behållningen.

N8Verzehr
Blute Aus
Auf Ewig Ostfront