We Live In Trenches: Modern Hex | FESTIVALPHOTO

We Live In Trenches: Modern Hex

Review621_omslag

Redan 2009 släppte Göteborgsbandet WE LIVE IN TRENCHES den här skivan. Då var det i en limiterad vinyl-utgåva, nu ska den släppas i cd-format och distribueras ordentligt.
Musiken vi bjuds är tung, aggressiv punk, som låter riktigt bra. Dessutom kryddas låtarna ibland av inslag som känns lite sludge- och stoneraktiga, som ger en extra dimension till musiken.

Sångaren Ulf Stöckel har en riktigt brutal röst som passar perfekt till musiken. Man ser hur saliven flyger från munnen när han spottar ur sig texterna. Det blir också riktigt intressant när basisten Anna Knutsson (som sedermera har hoppat av bandet) får ta ton. Hon har också en riktigt rå röst, och det skapar lite kontraster och dynamik i låtarna. Speciellt bra blir det i titelspåret "Modern Hex" där hon får ta hand om lead-sången. En av skivans bästa låtar!
Bandet består även av Robert Samsonowitz på gitarr och David Augustsson på trummor.

Inledande "White Knuckles" är en stark låt att öppna med, den representerar bandets sound väl. "I Owe My Soul" står också ut ur mängden då den är långsammare och släpigare än övrigt material. Riktigt häftig låt, som man dock kunde kortat ner lite. Titeln "After Dark" kanske skapar ofrivilliga associationer till melodifestivalen, men när man hör låten går tankarna förstås åt ett helt annat håll. "Black Friday" och "Deported" är andra guldkorn.

Skivan har en perfekt ljudbild. Basen har ofta en framträdande roll, och det gör att det ofta låter riktigt tungt. Samtidigt låter det också riktigt jävla ösigt, ungefär som att man har fångat bandet i en live-situation och fått ett perfekt resultat. Det är i en fullpackad undergroundklubb man ska uppleva WE LIVE IN TRENCHES, där svetten rinner från väggarna av energin som alstras av bandet på scenen. Och har man ingen undergroundklubb så får man samla sina vänner och starta en moshpit i vardagsrummet till den här skivan, det lär ge ungefär samma resultat.

Tracklist:
White Knuckles
Vatican Strap