Amorphis: Magic & Mayhem - Tales from the Early Years | FESTIVALPHOTO

Amorphis: Magic & Mayhem - Tales from the Early Years

Review672_Amorphis_Mandamp;M

Nuclear Blast/Sound Pollution

1990 bildades AMORPHIS, och de har alltså 20 år bakom sig. Dödsmetallen har de utvecklat i sin egenartade finska skola, men jag hoppas samtidigt att ingen glömer deras debut ”Tales of the Thousand Lakes”. Gitarristen Tomi Koivusaari släppte sången till Pasi Koskinen, som sedermera ersattes av Tomi Joutsen. Bandet ville inte bara släppa en samling utan valde att göra totala nyinspelningar, efter alla sångarbyten.

”Magic and Mayhem” inleder svagt psykedeliskt innan tunga ”Vulgar Necrolatry” bryter ner alla nyanser. Det låter tidiga ENTOMBED och gamla fans kan knappast klaga. En låt långt ifrån dagens folkmusiks post-döds-blandning. Själv förflyttas jag raskt tillbaka till ett studentrum i Lund 1994 när ”Black Winter Day” klinkar igång. Det finska arvet ligger i keyboarden som ett tecken på vad som skulle komma. Mixen av growl och klar sång och de små förändringarna är inget problem utan ytterligare en nyans. Keyboardslingorna innehåller så väl psykedelia som folkmusik och sjuttiotal. Det blir ett plus för ”On Rich and Poor”. ”Drowned Maid” är ytterligare nittiotalsnostalgi. Finskt ursinne i kubik och det r fortfarande ett av bandets bästa riff. Tunggunget gör den till min eviga favorit med AMORPHIS. De avslutar med måstelåten ”My Kantele”, som undantaget growlet känns som ett annat band. Sedan gör de även THE DOORS ”Light My Fire” och de två låtarna känns som en sammanfattning av bandets resa. Från de inledande lovande tunggungiga dödsmetallåtarna till ett egenartat psykedeliskt-folkigt och 60/70-talsinfluerat band i en egen division. Detta är köpvärt av flera anledningar.

Magic and Mayhem
Vulgar Necrolatry
Into Hiding