Iron Fire Metalmorphosized | FESTIVALPHOTO

Iron Fire Metalmorphosized

Review679_IF_Mphosized

Napalm/Sound Pollution

Bandledaren/sångaren Martin Steene (FORCE OF EVIL) har sedan 2000 sett både toppen och botten med sitt IRON FIRE. Bandet har nu släppt sex skivor och firar tio år. Övriga i bandet är; Kirk Bacharach, gitarr, Martin Lund, bas, och Fritz Wagner, trummor. Tunga riff, majestätiska melodier, och drivande trumspel ska utmärka dessa power metal-hymner, vi får väl se.

Titlarna nästan slåss om att vara mest metal, och ”Reborn to Darkness” är ett bra bud. Martin har en rivig röst och smattrande trummor driver en inte allt för höftig låt framåt. Det blir bättre i ”Nightmare”, som är kortare och snärtigare. Låtarna känns lite frampressade, det är tungt, och mer så än melodiskt. Lättare dubbelkaggar sätter fart på ”Back in the Fire” som höjer sig över medel. Sången blir överdrivet dov ibland, jag saknar Martins framfart i FORCE OF EVIL. Men IRON FIRE presterar ändå 4-5 riktigt bra låtar med turbodängan ”Riding Through Hell” i spetsen. De är helt inne i power metal-genren kring mitten av skivan, och övertygar säkert fansen med det. Duetten ”Crossroad” blir en välkommen omväxling bland de, till sist, likartade låtar som avlöser varandra. Avslutande ”Phantom Symphony” inleder med körsång och teatralisk inramning. Över nio minuters speltid avslöjar att de satsat extra. Det blir oväntat polerat, men också ett behövligt avsteg från tysk-inspirerad trall-power metal. Jag är lite kluven till att de börjar med vad jag tycker är tre mycket medelmåttiga låtar. Det blir bara för mycket av valstaktsmetall också, och sedan är det några dängor och den ambitiösa avslutningen. Slutklämmen är att de positiva bitarna väger jämt med de negativa.

Reborn to Darkness
Nightmare
Still Alive