Minotaur: Power of Darkness | FESTIVALPHOTO

Minotaur: Power of Darkness

Review699_Minotaur_PoD

I Hate/Sound Pollution

MINOTAUR har hålli på med sin våldsamma kultthrash sedan 1983. De första åtta låtarna är från debuten ”Power of Darkness” medan de sista fyra är inspelade 2009. Bland konkurrenterna fanns band som PROTECTOR, SODOM, POISON, NECRONOMICON och DARKNESS, så du vet ungefär hur de låter. Första officiella återutgåvan är ett faktum, men håller materialet 22 år senare?

MINOTAUR tog tre demos/5 år på sig att få ur sig debuten. Introt ”Into the Temple” låter precis som de skräckfilmsinspirerade firtar med något ont som var vanliga på 80-talet. Sedan blir de lite uddlösa en stund innan ”Incubus” låter precis så vasst och thrashigt som jag förväntar mig – en förebild för många band. Andreas Richweins har en hård och kantig röst, precis som det ska vara. Rytmsektionen med Alf Diehl, bas, och Jörg Bock, trummor, är inte världsbäst men de gör varken större dubbel- eller klavertramp. Andreas sköter även gitarren och de ofta översnabba solona får mig att minnas t.ex. julskivan ”X-Mas Project”. Samtidigt klarade MINOTAUR att varva ner och skapa gung, som i varierade ”Maggots in My Body”. Det blir typiskt tyskt thrashinferno modell 80-tal i hysteriska ”Apocalyptic Trials”, så lät det ladies and gentlemen. Lilla akustiska ”Prelude” känns som ett vattenhål i hastighetsöverträdelserna. Den övergår snart i ”Necromancer”, som är typisk både till text och stuk. Titellåten avslutar originalskivan, komplett med akustisk utfyllnad i riffet. Ljudet lyfter i de nyinspelade låtarna, men inte till några överpolerade nivåer. Det gungar mer, och trummorna är mer sansade. Fast visst ökar tempot ibland, som i ”Banished and Forsaken”. Andreas röst har fortfarande bett och jag undrar hur mycket nackont de orsakat på 27 år? De är mer atmosfäriska än någonsin i varierade ”Metal Mayhem”; kör, thrash, refräng av klistrig modell och ett bombnedslagsslut. . Fast avslutningen knäcker allt ifrån Sheffield! De gör DEF LEPPARDS ”Wasted” i autobahnfart. En bra skiva med ett kul avslut, kult, thrash och skoj i samma paket, som ett Kinderägg för thrashare.

Into the Temple
Fierce Fight
Incubus