Dark Order: Cold War of the Condor | FESTIVALPHOTO

Dark Order: Cold War of the Condor

Review702_Dark_Order_CWotC

Battlegod/Border

DARK ORDER är ansedda storheter hemma i Australien. Tredje skivan handlar om Pinochets regim i Chile. Varför de valt det ämnet? Medlemmarna heter Raul Ignacio Alvarez Garcia, sång/gitarr, Sean Veale, bas, Diego Jesus Cavieres Silva, gitarr, och Marco Augusto Alvarez Garcia, trummor. Den namnlistan är väl svar nog.

Introt är ett tal till massorna till ljudet av en folkhop. ”Dissension of the Raptor” övergår raskt i ganska teknisk och mycket bokstavstrogen thrash. De har nog lyssnat mycket på tidigare METALLICA, kring ”And Justice for All”, och lagt till speed och bett. Men de gör också ”A Lament for Victor Jara” med akustisk gitarr och mjuk sång, vilket överraskar. De moshar sig rakt igenom låt efter låt, innan de gör rejäla tempoväxlingar och ökar tekniknivån i ”Villa Grimaldi”. Det känns verkligen att DARK ORDER lagt ner sin själ i ämnet, som i sig är riktigt metal. Vissa låtar sätter sig, som de tidigare nämnda, ”The Dissappeared”, och ”Operation Siglo Veinte”. På något sätt tycks de ha sparat all variation till slutet av skivan, det kan ju i och för sig behövas då skivan är 86 minuter lång. Mycket av materialet låter som ”Blood Fire”, oförtrutligt, frenetiskt och rakt på. Deras foregångare/-bilder har varit från Bay Area, eller rent av engelska som D.A.M. eller XENTRIX, och så några slingor av SLAYER förstås, som i just ”Blood Fire”. De avslutar misstänkt lugnt med ”Requiem Eternal”, där spröda gitarrtoner möter mjuk sång. Jag är lite kluven; bra, dåligt, för långt, för ovarierat, bra tryck, Old School i modern tappning, medelmåttigt osv. Jag överlåter valet till lyssnaren och ger dem medel.

September 11th 1973
Dissension of the Raptor
State of Siege