Mistheria: Dragon Fire | FESTIVALPHOTO

Mistheria: Dragon Fire

Review704_Mistheria_DF

Lion Music/Warner

MISTHERIA (BRUCE DICKINSON etc.) återkommer med ett riktigt all-starband. Bland sångarna finns John West (ARTENSION, ex. ROYAL HUNT), Rob Rock (IMPELLITTERI, solo), Mark Boals (ex. MALMSTEEN, RING OF FIRE, ROYAL HUNT), Lance King (BALANCE OF POWER) och Titta Tani (ex. ASTRA/ASHENT). Gitarristerna heter; George Bellas (solo, RING OF FIRE), Neil Zaza, Roger Staffelbach (ARTENSION, ANGEL OF EDEN), basen sköts av Alberto Ringoni (solo, TWINSPIRITS), och trummorna fixas av John Macaluso (ARK, TNT, ex. YNGWIE MALMSTEEN). Puuh, detta måste väl bli bra, vi kör igång.

Titellåten öppnar med triggade trummor och massor av keyboardsJohn och Titta sjunger lite ansträngt men tempot är bra och refrängen… tja. Gitarrspelet är väl distat men solot är som förväntat snyggt. Det neoklassiska lämnar de aldrig, och en kör dyker också upp. Fast det blev bara så där. Rob Rock tar över sången i ”Lies & Deception”, och han har fått en bättre refräng att arbeta med. Men sången pressas även här. Sedan John igen, mjukare denna gång, men trumljudet är överdrivet till en pianoorienterad låt. George Bellas inleder ”Two of Us” och sedan sjunger utmärkte Lance King ut. Tyvärr känns inte låtidén helt utvecklad. Metal Opera låter banalt och slitet. Del ett är en instrumental, en lågmäld sådan. Del två, ”Eye of the Storm” görs av Mark Boals, helt ok. Jga gillar John West i vemodiga ”Now It´s Never”. Hur jag än beskriver skivan så är den givetvis präglad av keyboards och piano. Men MISTHERIA är kapabel nog att variera sig, allt mellan pianoklink till JON LORD och MISTHERIA själv får plats i de oftast neoklassiskt färgade låtarna. ”Fire & Flames” är ett exempel på en neoklassisk låt som får mycket varierat keyboardspel, och missa inte Emir Hot! YNGWIES fans får sitt i ”Chopin Fantasy”, när George bellas går loss. MISTHERIA kör igång plattans överraskning, den AOR-iga ”Power of One”. John West sjunger, Roger Staffelbach lirar gitarr och det låter inte som någon annan låt på skivan. Det blir skivans största fullträff för mig, och efterföljande ”The Beast” blir god tvåa. Avslutande ”A Beautiful Dream” är specialskriven av Ivana Greguric, och doftar rent av QUEEN. Det som förvånar mig mest är låtordningen, jag hade gärna sett att de ganska ordinära inledandde låtarna hade smugits in på annan plats. Men trots en vacklande låtordning är detta en solid skiva.

DRagon Fire
Lies & Deception
Killing the Pain