Evoken/Beneath the Frozen Soil Split CD | FESTIVALPHOTO

Evoken/Beneath the Frozen Soil Split CD

Review728_Evoken_BTFS

I Hate Records/Sound Pollution

Här blandas svenskt och amerikanskt av olika ålder. Amerikansk dödsdoom med stamtavla från 1994 och femskivor i det tunga bagaget möter nytt svenskt band som är inspirerade av CANDLEMASS, MY DYING BRIDE och EVOKEN! Ett vant gäng med några nya medlemmar och ett debuterande hungrigt gäng, vi kör!

N u b l e v d e t l å n g s a m t! EVOKEN med John Paradiso, gitarr/sång, och
Nick Orlando, gitarr, i spetsen har aldrig slagit några hastighetsrekord. Det känns som om de öppnar ett dystert skugglandskap, om än något upplättat av nye Don Zaros keyboards. Och tempoökningen i i ”Omniscent”, en nyinspelad låt från 2002, är överraskande. Låtarna här är antingen det senaste de gjort, eller som ”Omniscent”, nyinspelade. Vad EVOKEN är duktiga på, oavsett medlemsbyten, är att skapa öde och ångestfylld musik. Att de sedan gör en del tempoändringar, som ett thrashigt parti i ”The Pleistocene Epoch”, är nödvändigt för att de inte ska bli stenstoder. De drar åt mer episkt lättlyssnat i nya ”Vestigal Fears”, intressant utveckling, något som stämmer in bra även på den avslutande instrumentalen.
BENEATH THE FROZEN SOIL har bara nyutveckling att komma med, och en egen nordisk kyla säger infon. Det är som utanför dörren med andra ord, bra referens. Det finns ett drag av norsk black metal över Linus Pilebrands sång/growl och inledningsvrål. Sedan blir det dödsig growl i ”Ironlung”. De liknar EVOKEN ganska mycket, men aldrig CANDLEMASS, inte på rätt varvtal i varje fall. Att döpa två låtar till ”Monotone Black 1 resp. 2” är både modigt och dumt. Blir det inte bra får ju kritikerna gratislägen som heter duga. Ettan är för monoton, tvåan är inledningsvis snabbare, synd att det inte blir mer än en skugga av CANDLEMASS. Del två gör ändå BENEATH THE FROZEN SOIL lite spännande, men de riskerar att hamna i samma fack som andra som spelar ”sticky fudge doom”. Som helhet är detta lite för lite av båda banden för att säga någonting specifikt. Jag tror att detta hamnar hos komplettisterna och de nyfikna.

EVOKEN
Omniscent
The Pleistoscene Epoch