Malevolent Creation: Invidious Dominion | FESTIVALPHOTO

Malevolent Creation: Invidious Dominion

Review731_MC_ID

Massacre/Sound Pollution

Elfte skivan! MALEVOLENT CREATION debuterade redan 1991 med “The Ten Commandments”. Fast det är inte alls samma band som I starten, de är kända för att byta medlemmar. Däremot känns det som om de blivit större än någonsin under 2000-talet med skivor som ”Doomsday X” och ”Warkult”. Med Erik Rutan vid spakarna ger de allt, hur bra har det blivit?

Introt låter minst som stället på omslaget, minst! ”United Hate” tar vid, ljudet känns lite underligt dämpat men de känns ändå som en ångvält. MALEVOLENT CREATION är ett inkört namn och vågar variera för full effekt. Inte så att de blir progressiva men väl enligt en för genren gångbar och malande formula. Trummorna hamrar utan att grinda och det finns melodi, men utan trallvänlighet. Låtarna är uteslutande i treminutersdivisionen, vilket också passar stilen. Gitarrsolona sitter bra, och 80-talskänslan är till fördel. Liksom NAPALM DEATH vet MALEVOLENT CREATION hur man låter likadant oavsett vilka som är medlemmar. Tunggunget imponerar och höjer en låt som ”Slaughterhouse”. Trots det lite dämpade ljudet (kan vara MP3-orna) är drivet i t.ex. Compulsive Facebreaker” imponerande. Låtarna känns ibland likartade, i både tempo och tyngd, men samtidigt ör de oefterhärmliga utflöden för adrenalin. . Synkoperna sitter bra och konsten att låta gammaldags modernt och bli populära på det kan de. De flesta låtarna kommer att behaga de så viktiga 2000-talsfansen, medan vissa nämnda låtar är magneter på nya fans. Jag tror detta är precis vad MALEVOLENT CREATION behövde göra.

Intro
United Hate
Conflict Finalized