Algaion: Exthros | FESTIVALPHOTO

Algaion: Exthros

Review732_Algaion_E

Pulverised/Sound Pollution

Tröstlösa svenska ALGAION har en lång historia (1993), och har haft många kända svenska musiker i laguppställningen. Bland andra har Peter Tägtgren (HYPOCRISY, PAIN etc.) och MORTIIS varit med. Idag är de ett komplett band; Mårten Björkman (ARDITI), sång, Mathias Kamijo (ex. PAIN, ex. MORIFADE), gitarr, Robert Eng (CORPORATION 187, ex. SATANIC SKAUGHTER) och liveförstärkningarna Victor Klint (CORPORATION 187), gitarr, och Tobias Leffler (NEPHRENCY, CHAOS ORDER), bas. Fläckfritt och för fans av ROTTING CHRIST, THOU ART LORD etc., vi får se.

Introt ”Alpha” låter blodtörstigt, rent djuriskt bland alla symfoniska drag. Kan detta vara inspelat på 45 RPM på Kolmården? ”That Time Is Nigh” låter rått och som om låten höll på att krypa ur sitt eget skinn. Trummorna är hysteriska och Mårtens röst är övermåttan rå. Gitarriffen känns bra, men felplacerade i detta sammanhang. ”Theos Tou Aimatos”är lugnare, men ”sången” lika anskrämlig. Däremot varierar de sig mellan midtempo/90-talsdödsigt snabbt/vanisnnesfart. Sången och trummorna sätter stopp för de flesta ambitionerna dock. ”We Are the Enemy”” visar sig vara helt ok mitt ibland alla avigheter, och undantaget det råa trumljudet får även ”The Last of the Cursed Days” ett ok. Men oftast är de varken det ena eller det andra utan blir scizofrena som i ”Ruach Adversi”. Känslan blir oftast ”Love Us or Hate Us”, ända till märkvärdigt trevliga ”House of War”. Tre låtar av elva kan inte anses vara ok, detsamma gäller sången och det mesta av trumspelet.

Alpha
That Time Is Nigh
Theos Tou Aimatos