Bastard Priest: Under the Hammer of Destruction | FESTIVALPHOTO

Bastard Priest: Under the Hammer of Destruction

Review738_BP_UtH_oD

Pulverised/Sound Pollution

Egenartad dödsmetall som blandar hardcore, punk och döds, så beskriver skivbolaget BASTARD PRIEST. Bandet består av Matt Mendoza, trummor och sång, samt Inventor, gitarrer och sång. Matt spelade in skivan helt själv dock, och Inventor hann bara bidra med omslaget. 2008 släppte de kassettdemon ”Merciless Insane Death” i 300 exemplar, och nu debuterar de med siktet inställt på fans av MASTER och NIHILIST.

”Blasphemy from Hell” inleder metalliskt innan en hysterisk gitarr tar vid. Matts sång är i den gamla skolan med ekon av både NOCTURNUS och tidiga SEPULTURA. Alla låtteman ekar NIHILIST och ENTOMBEDS tidiga alster. Det finns också inslag av doom när tempot så medger. Alltsammans känns rörigt, svenskt och 20 år gammalt. Men det melodiska solot i ”Visions of Doom” överraskar. Sången är ett problem som påfrestar min hörselnerv ju längre skivan går. Fats Paul Speckmann har klarat sig bra på detta vis sedan 1983. ”Evil Pain” blir bara för upprepande. BASTARD PRIEST försöker hålla låtarna under fyra minuter, kanske för att inte bli jobbiga. Refrängerna är närmast imbecilla och hamras in i lyssnaren. Titellåten är tjatig, skönt att speltiden är kort. Trummorna håller sig envist i samma tempo, det känns futtigt år 2010. Ljudet är så där som helhet, och det är nog medvetet. Matt avslutar med en cover på ”En Hälsning från Helvetet”, ursprungligen av BOMBANFALL. Det blir faktiskt ett av de trevligare momenten på skivan. Det finns lite flashiga solon och en punkig enkelhet, men helheten är alltför svårsmält efter julmaten.

Blasphemy from Hell
Visions of Doom
Evil Pain