Magic Kingdom: Symphony of War | FESTIVALPHOTO

Magic Kingdom: Symphony of War

Review748_Magic_K_SoW

Limb/Sound Pollution

Symfonisk episk speed metal från Belgien, det är en kort beskrivning av MAGIC KINGDOM. Tredje skivan kommer här, och riktas mot fans av YNGWIE MALMSTEEN likaväl som RHAPSODY OF FIRE. Gitarristen Dushan Petrossi leder bandet med en fot i nuet och en i barocken. Med sig har han Olaf Hayer (LUCA TURILLI, DIOYSUS), sång, Roma Siadletski, growl, Vassili Moltchanov, bas, Freddy Ortscheid, trummor och Phil Giordana, keyboards.

Neoklassiskt var det, Dushan dominerar och Phil färgar ljudet. Att de delar namn med en Disneypark i Florida känns ok – men det är Tolkien diverse episka dataspel som varit mest inspirerande. Titellåten uppblåsta trummor och tydliga tecken på YNGWIES framfart. Roma tar ton i ”We Rise”, och låter som ett ont troll i en melodisk saga. Fast han känns konstigt nog inte påträngande, snarare överflödig. Det blir lika melodiskt, och knappt power metal-takt, i ”Million Sinners World”, och jag trivs bra med skivan så här långt. Om än Dushan har en sanslös YNGWIE wannabe look så kan han spela och ingen annan musiker verkar göra bort sig. Fast när refrängen börjar i ”Evil Magician” så känns det som styltigt nödrim och jag börjar se drakar och dansande demoner bara jag blundar. Samma krystade rim återkommer i b-toningarna i ”In the Name of Heathen Gods”. Men dessa klavertramp avlöses av skivans två bästa låtar; svärdsviftaren ”Monte Christo” och hockeyrefrängen ”I´m a Lionheart”. Troligen två låtar som bandet kommer att bli ihågkommet för. Sist på skivan har de fått för sig att avsluta med att bli storslagna i 29 minuter. Kör, pomp, berättarröst och en story om krigare, trollkarlar, försvunna kungariken och undergång. Det blir en del snyggt gitarrspel, smeksamma keyboards och tillrättalagda verser – men själva idén känns som något man kan göra komedi om i SPINAL TAPS anda. Dessutom growlas ”At the Gates of the Last Mystic Dragon Land” sönder och det blir lite egyptiska tongångar i sann förvirrad Sci-Fi-anda. Nej, ett par vanliga refrängtunga låtar till hade gett MAGIC KINGDOM lovord, nu kommer den kören av sig.

Symphony of War
We Rise
Million Sinners World