BURN The New Royalty of Rock | FESTIVALPHOTO

BURN The New Royalty of Rock

Review763_Burn_gbg

THE HELLACOPTERS finns inte längre, men behovet av rökarrock från 70-talet är konstant. Kan det vara detsamma som behovet av färgglada göteborgarna i BURN? Hur som helst så satsar detta enligt eget beslut osignade band hårt, inte minst live. BURN står för alla gamla värderingar och attityder tycks det. Hur tas de emot utan bolagsbacking och hur går det? Vilka är bättre lämpade att svara på det än gitarristen Danny Gold och trmmisen Fredd? Okej grabbar, vem har de snabbaste svaren & den bredaste göteborgskan?

Berätta om plattan, vad besatte er till att skriva ihop denna skiva? Vilka är era främsta inspirationer till vilken låt (musikaliska eller andra)?

Danny: Vi är ett band som älskar och spela live och då behöver man en platta för att nå ut, oxå är det ju vansinnigt kul att få ha gett ut en skiva. De främsta inspirationskällorna för mig är såklart Kiss, både på skiva och live, jag gillar deras show, de har ett helhetstänk som är så klockrent. Men jag gillar att skita till det lite också i musiken, jag är ju gammal punkare från början så den nerven ligger kvar. Spår 7 "Oh!" på plattan (som för övrigt Peter Dolving sjunger på och Thomas Silver spelar del två i gitarrsolot), den fick jag inspirationen från just punkhållet, jag gillar när det är mycket driv, versen i den låten fick jag faktiskt iden från Judas Priest, men jag minns inte vilken låt. Spår 2 "The Wrestler" kom jag på när jag försökte ta ut "The real Me" med The Who, sen gjorde Pirata refrängen, vad han tänkte på har jag ingen aning om Hahaha.. Spår 8 "That´s the Point" kom upp efter stenhårt LYNYRD SKYNYRD lyssnande. Om jag ska nämna några fler influenser som påverkat mitt gitarrspel så är det nog i så fall: KISS, ALICE COOPER, SEX PISTOLS, THE STOOGES, GRAND FUNK RAILROAD, CHUCK BERRY, MOTÖRHEAD, HUMBLE PIE, JIMI HENDRIX, JOHNNY WINTER, UFO, THE ROCK´N´ROLL OUTLAW, KYUSS, jo listan kan bli hur lång som helst.

Vad fick er att rocka loss på sjuttiotalsvis av alla genrer?
Göteborg är ju mest känt för sin dödsmetall…

Danny: Kanske för att Pirata är den enda infödda Göteborgare? Hehe.. Nja, vi gillar genren, en del recensenter gnäller om att vi inte är nyskapande, att vi fastnat i nåt gammalt, men det är ju sån här musik vi gillar, jag lyssnar nästan uteslutande på 70-tals rock, varför skulle jag vilja spela något annat?
Fredd: Nu är ju Pirata inte den enda infödda göteborgaren, Danny! Ja det är kul musik att spela, vi får väl ta och sätta Göteborg på kartan med annat än dödsmetall då!
Danny: Vadå, är inte du från typ Uppsala? Haha... så bra känner vi varann…

Vad är skillnaden på att ligga på ett eget bolag, och att ha eget?= Hur kom ni på idén att ge ut musiken själva?

Danny: Skillnaden är att vi får göra allt själva (Triada gör ju en hel del PR dock), hade vi varit signade för någon annan hade vi förhoppningsvis nått ut mer brett snabbare, ett etablerat bolag har ju resurser, kunskap, och kontakter vi kanske inte har. Vi bygger upp allt från noll.
Jag måste tillägga att vi faktiskt fått förfrågningar från en del skivbolag, men vi har inte känt att det har varit tillräckligt bra. Det handlar om att sätta ett värde på sig själv, bättre då att göra det själv istället för att skriva på något som inte känns bra. Men vi är alltid öppna för förslag.
Fredd: Vi går in för detta fullt ut, och det vill vi ju såklart att dem vi jobbar med också ska göra, inte se oss som ett bra sätt att tjäna snabba pengar. Så i dagsläget har det känts som att det varit det enda rätta att göra det utan något skivbolag i ryggen. No one's gonna tell me what to do!!
Danny: Just det Fredd, ni kan ju bara lyssna på texten i spår 7.

Hur var det i studion, ni har ju roliga gäster…?

Danny: Ja, studion... långt och utdraget, haha... Det tog ju ganska lång tid att få plattan klar, jag är ju sån som vill ha allt gjort helst igår.
Men jo, det va kul och trivsamt.. Men jag missade när TROUBLEMAKERS va i studion, jag va tvungen att jobba med annat. Vi har en mycket trevlig studiotekniker (Krille, Evil Grill Audio), han e en go gubbe, har alltid mycket att prata om. Och så Dolving då, han e en mycket trevlig kille. Vi har ju vårt team om man säger så, vi jobbar aldrig ihop med folk vi inte tycker om. Det blir som att sitta hemma med ett gäng polare när vi är i studion. Men det är kanske en av orsakerna till att det tog lite längre tid än beräknat, vi snackar bort dyrbar studiotid haha.. Vi har sagt att när vi gör nästa skiva så ska vi vara effektivare, och vi har faktiskt låtar till halva nästa skiva redan.
Fredd: Efter vår EP från 09 snackade vi om att, till skivan verkligen ta vår tid. Nu kändes det lite för utdraget(tycker jag), så till nästa skiva har vi lärt oss allt! haha. Men det är klart det tar lite tid när man ska få ihop en drös människor, speciellt med folk som är ute och lirar mycket, samt att det är mycket viljor och idéer som ska fram. Men det blev väl bra?

Hur fick ni Peter Dolving att hjälpa till, han är ju inte känd som mjukis…?

Danny: Inte det? Jo, jag har också hört det ryktet, men det är inget jag känner igen hos Peter, han är världens goaste. Ödmjuk och pedagogisk. Jag kan snacka om allt med honom. Men det var faktiskt Peter som fick oss att arbeta med honom, inte tvärtom. Vi satt hemma hos honom och snackade, han tyckte att vi hade "så jävla bra låtar" men att han hade en del idéer om hur vi kunde bli ännu bättre, så då kom vi fram till att hans roll i BURN fick bli producent. Peter har ju längre erfarenhet av inspelning och musikbranschen än vad vi har, så han har varit och är ett mycket välkommet tillskott i BURN.

Vad planerar ni för framtiden? Hur ser turnéplanen ut?

Danny: Ut och spela så mycket vi kan och samtidigt försöka få klart materialet till nästa skiva. Vi har snackat med TROUBLEMAKERS om att åka ut och gigga ihop, så det ser vi fram emot. Vi håller just nu på att boka upp spelningar för 2011, vi har lite förfrågningar på diverse festivaler och så. Det går vi ut med när det är klart. Just nu har vi bokade spelningar i Växjö 11 feb, Jönköping 12 feb, Stockholm 5 mars och Göteborg 7 maj..

De duellerar ju som två gamla gitarrister i frågorna... Färgstarkt är det, och rockigt. Kolla in min recension av plattan och ge dem en chans. Än är inte Sveriges rocktron upptagen!

Tack för er tid & välkomna till Jönköping