Overdrive: Angelmaker | FESTIVALPHOTO

Overdrive: Angelmaker

Review769_Odrive_Amaker

Lion Music/Warner

1980, så länge sedan är det som OVERDRIVE började sin bana. Några låtar till ”Rockslaget”, sedan skivkontrakt – inte riktigt som idag. 1983 kom i varje fall debuten ”Metal Attack”, och 84´”Swords and Axes”. Gigs och festivaler med band som EF BAND, och TYGERS OF PAN TANG följde, men bandet tog slut med sångaren Thuresson, som lämnade bandet 1985. 2003 kom återkomsten, i original, och festivalerna. Nya sångarproblem följde, och in kom Per ”PerilOz” Karlsson från UNCHAINED. 2006 spelade de på Sweden Rock Festival, samt gav ut fyra gamla och en outgiven låt, nyinspelade med nye sångaren, på en EP. De ena ledde till det andra och tidigt 2008 kom ”Let the Metal Do the Talking”, en blandning av låtar från 1893-86 och nytt material. Nu har tiden kommit för uppföljaren ”Angelmaker”.

Inledande ”Signs All Over” ekar lite av föregående skiva. Det nya OVERDRIVE spelar i gammal anda med modern produktion. Pers röst sitter fint och Jannes förmåga på gitarr hörs. Samma gäller på refrängtunga ”In Gut We Trust”. Titellåten avviker inte från konceptet. Tvärt om är den en lysande historia med tungt korus och en refräng många drömmer om att skriva. De testar annat tempo i ”I Know There´s Something Going On”. Det blir ett typiskt 80-talsstuk, men också lite för poppigt upprepande av en lite tunnare refräng. OVERDRIVE försöker inte direkt modernisera sitt soun, men de gör en tidlös heavy metal-platta med riffglada gitarrer, sköna melodier som fastnar, starka refränger… ja listan kan göras lång. De största fullträffarna är titellåten, ”See the Light” med sitt bättre än SCORPIONS sound, och ”To Grow” med sitt fantastiska solo. Här finns plats för det nya OVERDRIVE, likväl som toucher av JUDAS PRIEST, THIN LIZZY och IRON MAIDEN, ibland i samma låt, som i ”Under the Influence”. Här finns allt som en riktig hårdrockare behöver, bravo!

Signs All Over
In Gut We Trust
Angelmaker