Before the Dawn: Decade of Darkness EP | FESTIVALPHOTO

Before the Dawn: Decade of Darkness EP

Review791_Before_the_D_DoD_EP

Cyclone Empire/Sound Pollution

Finska mörka deppmetallarna BEFORE THE DAWN firar tio år med denna MCD/DVD. DVDn recenseras av tekniska orsaker inte här. CD-spåren är tre helt nya låtar, japanbonusspåret ”Painless” i två versioner samt ”Deadsong” i två versioner. Tuomas Saukkonen & Co siktar mot fans av AMORPHIS, DARK TRANQUILITY och PARADISE LOST. Hur bra känns detta inför bandets kommande andra decennium?

Titellåten öppnar, gitarrspelet är typiskt mörkt och modernt, och Lars Eikinds klara sång sitter bra. Growlet sköter Tuomas själv och ”beauty & the beast-temat” lever kvar. Trots ett tjockt lager dysterhet så svänger det om öppningsspåret. Mitt ibland det omisskännerligt finska finns det behagligt growl en underliggande deppighet som startades av band som THE CURE och DEPECHE MODE. Det är inte de influenser jag skulle ha gissat var med och formade mörk metal på 2010-talet om någon hade frågat 1985. I Sverige har de flesta band det tungt men hemma i Finland gicke denna skiva direkt in på singellistans första plats. Inte så konstigt heller med tanke på den goda finska musiksmaken och BEFORE THE DAWNS stil. ”Insomnia” är mjukt deppig, men behaglig. Den låten blir min största behållning på skivan. Bonuslåten ”Painless” är också behaglig, kanske ett konstigt ordval till mörk metall men det är det bäst beskrivande adjektivet tycker jag. AMORPHIS ska nog hålla ett öga på sina landsmän. Live låter de tyngre och avskalat, men alltför bra. Plattast på skivan är den symfoniska varianten av ”Deadsong”, som är märkligt tunn och alls inte särskilt orkestral. Som helhet är detta skön lyssning, idéerna finns och många arr och genomföranden är riktigt bra.

Decade of Darkness
End of Days
Insomnia