Demonical: Death Infernal | FESTIVALPHOTO

Demonical: Death Infernal

Review865_DEmonical_DI

Cyclone Empire/Sound Pollution

DEMONICAL bildades av ex.CENTINEX-arna Martin Schulman, bas, Johan Jansson, gitarr/sång, och Ronnie Bergenståhl, trummor. Första demon kom redan 2006, samt att Ludvig Engelau tillkom på sång. Skivdebuten, ”Servants of the Unlight” imponerade 2007, men tyvärr slutade Ludvig under året. 2008 fick de en ny frontfigur i Sverker ”Widda” Widgren, och 2009 resulterade det i fullängdaren ”Hellsworn”. Nu är det dags för trean, aaaaargh!

Minns du skivor som ENTOMBEDS ”Clandestine”? På den tiden var svensk döds ren och rå njutning, och slog utlandet med häpnad. Jag tror att korta öppningsspåret ”The Arrival of Armageddon” kan ha samma effekt som ”Living Dead” hade då, fast de når även en nyare publik. DEMONICAL utmärks av att de gör det enkelt för sig och spelar det de tror på och gillar själva. De i studion framavlade texterna har deras typiska teman, denna gång kryddade med lite UNLEASHED-vikingar. Rytm och det mysiga ”dödssurret” av bas och gitarr sitter precis som i fornstora dagar i alla egna låtar. Det känns bra med upprepningar som i ”Black Inferno” inför alla kommande gigs och festivaler. Men det är bara början. Retroatmosfären i ”March for Victory”, och de melodiska fullträffarna ”Darkness Awaits” och ”From Northern Shores” är världsklass… utan att tappa tyngd. De utvecklar sin melodiska sida på denna skiva, men jag tror inte att de kommer att anklagas för att sälja ut sig. Några besvikelser? Nej, inga egna. Men covern på EMPERORS ”Night of the Graveless Souls” känns helt enkelt onödig bland alla gungande fullträffar.

The Arrival of Armageddon
Return in Flesh
Black Inferno