Malison Rogue: S/T | FESTIVALPHOTO

Malison Rogue: S/T

Review881_MR_ST

Inner Wound/Sound Pollution

Zeb, Pete, Doc och Björkborg, där har du sång, bas, trummor och gitarr i MALISON ROGUE. Ganska nya i branschen, riktigt gammaldags i stuket, det skulle väl vara en sammanfattning av läget. Här är det IRON MAIDEN och QUEENSRUCHE som gäller. Svensk heavy metal i gammal stil har börjat göra väsen av sig utomlands. Det går ju bra för ENFORCER och STEELWING, varför skulle inte MALISON ROGUE hänga på?

Skillnaden mot de svenska gelikarna hörs omedelbart. De andra banden sneglar mest mot England, men MALISON ROGUE har inte samma planer. Här finns drag av IRON MAIDEN, men vilket band har inte det? Oftast är det USA som gäller, FATES WARNING och QUEENSRUCHE. ”Friend or Foe” hade kunnat vara en cover från FATES WARNINGS ”Parallells”, så bra är den. De sticker ut bra i sin genre, men är det rätt att ägna sig åt att dyrka FATES WARNING 2011? Gitarrspelet känns genomgående bra nog, och keyboards används med smak. Inte minst i avslutande duetten ”Everything Fades”. Tre möjliga klassiker på skivan är just ”Friend or Foe”powerbaladen ”The Griever” och raska ”We´re All Born Sinners”, som sticker ut i proggen. Som så ofta med US prog är det väldigt mycket midtempo , och det blir ju inte lika intensivt live som materialet som t.ex. ENFORCER kör ut. Mycket riktigt tycker jag att lugnare partier instrumentala inslag tillhör bandets starkare sidor. Tyvärr belönar musikbranschen sällan spelskicklighet, men vi får se hur det går. Mats Levéns produktion är helt ok, utan att förta känslan av 80-tal. Men låtarna sätter sig inte riktigt, förutom de tre jag gillar bäst. Jag undrar också hur intensiva MALISON ROGUE kan bli live? Om än jag personligen föredrar MALISON ROGUE i ”den nya vågen” så undrar jag om de inte är för progressiva för sitt eget bästa?

Friend or Foe
The Pain You Cause
The Griever