Amorphis - The Beginning Of Times | FESTIVALPHOTO

Amorphis - The Beginning Of Times

Artist: Amorphis
Album: The Beginning Of Times (Nuclear Blast)
Genre: Melodisk metal

Amorphis fortsätter på samma spår och har gjort en ny platta i samma stil som de senare släppen. Jag blir direkt påmind om förra Skyforger, det är alltså inte mycket som har ändrats sedan sist. Och varför överge ett vinnande koncept? Det är ju bra. Men, tyvärr är The Beginning Of Times inte riktigt lika fängslande. Antingen beror det på att man har hört det förut, eller så har de helt enkelt inte hittat samma styrka den här gången. Visst får vi sköna låtar med mycket melodier, men det är liksom inte lika klockrent som sist.

Ett litet problem jag har med det här bandet är att de ibland gör väldigt ojämna låtar, vilket så klart inte måste vara en negativ egenskap, men vissa gånger sätter de ihop tveksamma verser med kanonrefränger, och vice versa. Exemplen den här gången är Crack In A Stone; jag undrar hur de tänkte när de skrev den versen. Song Of The Sage däremot har en stark fartig, lite heavy metal-käck vers, som sedan segas ner av en helt annan typ av refräng. Det blir på det viset lite väl rörigt ibland.

Eftersom det är ett album med tolv låtar, så finns de där klenare låtarna som egentligen kunde kvittat. Jag får inte ut så mycket av Soothsayer (som dessutom har brudsång, fruktansvärt irriterande) och On A Stranded Shore är tyvärr rätt trist.

Men på det hela taget så är The Beginning Of Times en bra platta. Man får mycket musik i nästan en timme och det är en fin balans mellan mjukt och hårt. Tycker man om Amorphis, så tycker man om den här plattan. Små skavanker, samt att jag inte riktigt upplever det där lilla extra, sänker betyget en aning. Där en trea känns lite för klent, får Amorphis den här gången en fyra, om än en lite svagare sådan.

Spår
1. Battle For Light
2. Mermaid