Journey: Eclipse | FESTIVALPHOTO

Journey: Eclipse

Review984_Journey_E

Frontiers/BAM

JOURNEY, ett av universums mest populära rockband, som faktiskt sålt över 100 000 000 skivor! Är det detsamma som eviga fullträffar? Nja, det har varit många sångare inblandade, och alla skivor är inte storsäljare. Men visst har de gett oss låtars om ”Don´t Stop Believin´” och ”Separate Ways”, som de flesta kan nynna på. Nu ska de ge sig på lite rockigare AOR igen, och enligt bandet så är detta en konceptskiva med en hel del andliga inslag. Singeln ”City of Hope” släpptes för ca två månader sedan och gjorde nog ingen besviken, hur är det med resten då?

Singeln ”City of Hope” knäcker det mesta på skivan, och är helrätt som öppningslåt. Det hela andas lite JOHN FARNHAM tycker jag, och spelglädjen finns där. Alla slingor ligger på exakt rätt ställen och det är en professionell känsla över allt från produktion till musikaliska insatser. Om skivan bara utgjordes av ”Chain of Love” singeln och ”To Whom It May Concern” hade topprecensionen varit ohotad, liksom förstaplatsen på ”Best of 2011”. Lägstanivån är hög här, så många + som jag noterat i kanten är det oftast inte frågan om; musikerna, inte minst Arnel Pinedas röst, och det ”nya” rockigare JOURNEY som helhet. Men jag tycker att ångtrycket sjunker väl lågt den allt för svaga refrängen till ”Resonate”. När sedan ”She´s a Mystery” känns som ljummen rom och Cola i brist på go och riktning, ja då är topprecensionen inte kvar. Men jag sågar inte JOURNEY år 2011, inte alls. Fast av dessa herrar begär jag mer… ett par höjdarlåtar till faktiskt.

City of Hope
Edge of the Moment
Chain of Love