John Fogerty Sofiero Slott Helsingborg 5/7 | FESTIVALPHOTO

John Fogerty Sofiero Slott Helsingborg 5/7

Review520_John_1

John Fogerty & Sverige: En ömsesidig kärleksrelation.

Drygt 45 min försenad går John Fogerty på scenen på Sofiero Slott. Han har med sig ett 6 manna band som är tightare än...! Bakom trummorna sitter demon trumisen Kenny Aronoff (John Mellencamp, Jon Bon Jovi mfl) och driver på med ett ursinnigt beat! 3 gitarrer plus Johns egna! Det var hälsosamt många gitarrer bitvis på scen, vi får låtar från både solo karriären och Creedence tiden, Inledningen med Up Around The Bend & Looking' Out My Backdoor får igång publiken direkt, sedan följer en mindre hitkavalkad av John Fogertys låtar, Blue Moon Swamp, Hot Rod Heart, Green River, Have You Ever Seen the Rain, Down On the Corner, Bad Moon Rising, You name it! Vi får även en tolkning av Roy Orbisons Pretty Woman, den obligatoriska Screamin Jay Hawkins covern I Put a Spell on You och Everly Brothers When Will i Be Loved.
I vissa nummer plockar man fram både mandolin och fiol och går tillbaka till Johns country rötter, bitvis svänger det fruktansvärt om 6 manna bandet, Jag kan i mitt liv inte förstå Aftonbladets recension från Peace And Love där man uttrycker sig ung så här, ”50 min av jam och fiolgnissel”! Va? Jag tror allt att den skribenten har missat hela grejen! För många av Johns gamla låtar gör sig bra i dom nya arrangemangen. Avslutningen med Rockin All Over the World och Proud Mary blir magnifik. Publiken tar över sången ett flertal gånger och bitvis är stämmningen skyhög denna måndags kväll. Det enda som jag saknade den här kvällen var Almoast Saturday Night , Travelling Band & Blue Ridge Mountain Blues, annars var det så gott som en toppkväll. 64 årige John Fogerty har en ömsesidig kärleksrelation med svenskarna, och denna kväll tror jag inte att någon av dom ca 7500 besökarna lämnade Sofiero Slott besvikna! John Fogerty håller än!