Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram
Temnozor | FESTIVALPHOTO
Kilkim Žaibu 2011 - Temnozor
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
«Visa Helskärm»
När mörkret föll över Norje den 4 juni och klockan närmade sig midnatt, klev en av heavy metal-historiens mest ikoniska figurer ut på Sweden Rocks största scen. King Diamond, komplett med sin karaktäristiska corpse paint, teaterliknande scenografi och isande falsett, bjöd publiken på en mörk, dramatisk och mästerligt genomförd show. Spelningen inleddes med klassikern "Arrival", följt av "A Mansion in Darkness", och publiken var genast med på noterna. Andra nostalgikiska låtar som vi fick var "Welcome Home", "Sleepless Nights", "The Invisible Guests" och den avslutande "Abigail", som framfördes med en intensitet som kunde få håret att resa sig alla i ett starkt framförande. Men det var inte bara en nostalgitripp. King Diamond presenterade också nytt material från det kommande konceptalbumet Saint Lucifer’s Hospital 1920, där "Spider Lilly" och "Electro Therapy" särskilt stack ut – två låtar som kändes både fräscha och trogna bandets teatrala skräckestetik. Den nya musiken mottogs med nyfikenhet och entusiasm, och visade att King Diamond fortfarande har mycket att ge. Scenshowen var, som alltid, en visuell upplevelse i sig – komplett med gotiska dekorer, rök, ljuseffekter och en suggestiv berättarstil. Bandet levererade med kirurgisk precision och ett driv som höll energin uppe hela spelningen. Höjdpunkter var många, men "The Candle", "Eye of the Witch" och "Burn" lyfte särskilt genom sin dynamik och atmosfär. King Diamonds röst lät stark, tydlig och lika spöklik som man kunde önska sig – ett imponerande faktum med tanke på hans långa karriär och det tekniska omfånget i hans sång. Publiken då? Den var med från första till sista ton. Det rådde ett slags samförstånd mellan scen och publik – ett delat mörker, en gemensam ritual. När sista ackordet i "Abigail" ebbade ut, var det med både ståpäls och leenden som publiken tog farväl av en kväll som knappast kommer glömmas i första taget. Setlist: Arrival A Mansion in Darkness Halloween Voodoo Spider Lilly Play Video Sleepless Nights Welcome Home The Invisible Guests The Candle Masquerade of Madness Electro Therapy Eye of the Witch Burn Abigail
//Grimgoth™ -
http://grimgoth.blogg.se" target="_self">Mörkrets Mästare på Scen – King Diamond Förför Sweden Rock
[Concert Review/Swe]