Deathstars @ KB, Malmö | FESTIVALPHOTO

Deathstars @ KB, Malmö

20090314_Kb_Malmo_Deathstars251

Först möttes jag av den explosiva hettan inne i KB. Hade kylsystemet lagt av? Strax efteråt står folket och stampar ivrigt i väntan på heta Deathstars, Eller Deathstars Extravaganza kanske man skall kalla dem!
Lagom till att lamporna tänds på scenen, placerar jag mig strategiskt framför scenen och ryks snabbt med när introt sprudlar ut ur högtalarna. Kvällen rivstarar med den sprillans nya Night Electric Night. Whiplasher Bernadotte (Andreas Bergh) stoltserar ut på scen i sin obligatirska uniform-hatt och sin neonrosa fjäderboa. Till den nya turnén har de fått nya uniformer men ikväll kör dem med lite mindre tyg på kroppen (kan det bero på den ofantliga värmen i lokalen?).
Snabbt är vi mitt inne i nästa rökare – Motherzone. En svart känga med en kraftig sula med skruvdubb på alá st.46! Andreas leker först lite med rösten men kommer snabbt in i sitt mörka register. Skinny (bas) gör som vanligt och sköter bakgrunds vokalerna eller snare skriker så högt att ölglasen nästan spricker! Gillar Skinnys sånginsatser som finns lagd på plattorna (om man än måste gräva lite) men live känns det som att det skär frenetiskt. När han inte sliter sönder basen står han och gör en grymt allvarlig honnör till publiken.
Andreas mellansnack är inte någon standard som ”mår ni bra, vad kul att ni kunde komma” utan han är en utomordentlig entertainer på den punkten, om än en alternativ sådan! Utan han använder sig av konstiga formuleringar och budskap. Nu befann vi oss i Sveriges skrev enligt Andreas. Hans röst får vilken tonårsflicka som helst att hetsa upp sig och så sant som det var sagt. Snabbt flyger en BH upp som Nightmare Industries (Emil Nödtveidt, broder med avlidne Jon från Dissection) fångar.

The Last Ammunition har hela Deathstars prägel. En underbart välformad text med 5 personer på scen som vet precis vad dem skall göra. Bone W Machine sitter blickstilla med överkroppen och kollar ilsket rakt fram, Emil springer runder och kör stenhårt på sin stil som kan blandas lite med Mötley Crües Nicki Sixx och Iron Maidens Steve Harris. Cat som verkligen vuxit in i bandet och tar plats mitt på scen. Han drar automatiskt till sig alla strålkastare och alla flickornas blickar så fort Andreas backar. Både Cat och Andreas lägger sig på golvet ett flertal gånger och krälar på ett sådär Deathstars-sexigt sätt som bara dem kan göra.
Halvvägs in i konserten är det så varmt att det är ett passande tillfälle för killarna på scen att börja strippa av sig lite kläder. The Fuel Ignites från senaste plattan var överraskande bra live och den här gången står Cat och gör honnör.
Inför Trinity Fields så hyllas Satan och publiken jublar med. Soundet är blytungt och Andreas röst rör sig runt i lokalen som en viskande demon.
Efter åter ett par underkläder på scen (den här gången ett par trosor) så avslutas kvällen med att Sonic Syndicate går ut på scen och hjälper till att lyfta taket till Death Dies Hard.

Spellista: