DANZIG @ GETAWAY ROCK FESTIVAL | FESTIVALPHOTO

DANZIG @ GETAWAY ROCK FESTIVAL

Världens mest argsinta frontman

Helgalen publik

Galenskap. Hat & Kärlek
Medieskygge eller snarare kamerahatande Glenn Danzig är en stor man I dubbel bemärkelse. Han tvingar media till att fylla i ett kontrakt för att få ta bilder under första låten. När han kliver ut på Monster-stage tio minuter sen så finner jublet inga gränser. Publiken står och stampar i marken och det knuffas och gruffas helvilt framför scenen.

Något står inte rätt till och efter att de manglat lite under Skin Carver vandrar Glenn ut på scenen med stora tunga steg. Han ser förbannad ut redan innan han tagit en ton. Han fläktar runder med mikrofonsladden och sparkar på utrustningen. När han väl ska ta första tonerna så ville inte micken som han (ljudet var antingen väldigt lågt eller så hade han ryckt sönder sladden).

Han blev fullständigt rasande och slängde micken och visade vilket monster han är. Han anföll två monitorer och lyfte dem och slängde iväg dem över scenen och slog på dem i enorm vrede. Sällan har jag skådat ett sådant våldsutbrott. Varken på scen eller ute på stan. Under Twist Of Chain hoppar han upp och slänger sig över mixerbordet vid kanten om scenen.
Teknikern blir livrädd då tunga Glenn fullständigt kör över honom verbalt och hotar han med både det ena och andra som skulle hända honom efter spelningen. Som tur var så fungerade mikrofonen precis som den skulle igen och Danzigs crew hade satt tillbaka monitorerna och kopplat in dem igen.

Ilskan visste inga gränser utan så här fortsatte det hela konserten igenom. Med mikrofonen hållandes uppe vid örat for Glenn runder på scenen och spred skräck runt sig. Hans humör har smittat av sig till publiken och en påverkad övre medelålders kvinna använder knytnävarna och slår de som är längre än henne i ryggen. Folk runt omkring henne försöker mata bort henne men de som försöker lugna ner henne blir misshandlade av henne! Haha Glenn Danzig har en kvinnlig version av sig själv i publiken. Hon drar i männens hästsvansar eller snarare rycker i dem så att de skall ramla bakåt så hon skall kunna komma åt och ställa sig vid staketet.
Samtidigt som jag försöker mata bort henne så står jag och ser Glenn genomföra en kalasversion av Her Black Wings. Bastuggandet går rätt igenom magen.

Snart får Glenn syn på en person i publiken som har en kamera eller mobil uppe. Han avbryter sången medans bandet spelar vidare. Han går så långt ut på scenkanten han kan och fräser. – I´m gonna fuck you up! Den här personen tar illsnabbt ner sin kamera men Glen ger sig inte och hotar sitt fan till livet och talar vidare till hela publiken att en enda kan fördärva för alla andra! Ja säg vad man vill om den saken…

How The Gods Kill framför med en djävulsk pondus och energi. Publiken är fortfarande fullständigt galen och bandet ser stentuffa ut och är verkligen inne i det dem gör. Vid min sida så har den aggressiva kvinnan bytts ut mot en nästan naken man som är barfota! Barfota och hoppandes på det vassa underlaget med singel och stora vassa stenar i storlek med golfbollar! Han var hur glad som helst och var inte rädd för att bli stämplad på fötterna.

Makalösa covern på Johnny Cashs Thirteen gungar tungt och mörkt. Ilskan från herr Glenn växer och han tappar humöret när han springer i illfart och klättrar upp framför mixerbordet till höger på scenen. Han slår armen i luften i försök till att försöka lappa till teknikern men teknikern hann väja slaget. Undrar vad som hade hänt om han hade träffat honom! Glenn Danzig blir ÄNNU argare. Hur fasiken nu det går! Trodde arg-o-metern var nådd för länge sedan!

Stentuffa Bringer Of Death går igenom klanderfritt och tyngden i musiken slår nästan omkull mig. Dock känner inte den större delen av publiken sig helt bekväma med den här låten men för fansen så ser man leenden upp till öronen samtidigt som ögonen skriker fuck off!

Alla vaknar till då låten alla väntat på bränns av– Mother.

Magi!
Danzig regerar med denna låten och bandet spelar den som de inte gjort något annat! Det sjungs med och tjoas. Vill man stå långt fram nu så får man kämpa. Avslutningen är sjukt tung och man känner märkligt nog stor glädje när det sprutar hat från scenen!

Att se Danzig så här ondskefullt och galet är ren underhållning och fantastiskt skickligt genomförd konsert av hela bandet. Speciellt när man har en sinnessjuk Glenn på scenen som är argare än ett skadeskjutet vildsvin. Trots hans utbrott som hänger i hela konserten så lyckas han bevara sången under hela konserten efter de två första låtarna.

SKIN CARVER
TWIST OF CHAIN
HAMMER OF THE GODS