LORDI - Mejeriet Lund 27/3 2009 | FESTIVALPHOTO

LORDI - Mejeriet Lund 27/3 2009

Review114_20090327_Lordi_Mejeriet_Lund078

Med en sprillans ny skiva I bagaget och en helt ny monster utstyrsel, så kör finska LORDI igång med den kontroversiella låten Girls Go Shopping från senaste plattan Deadache. Girls Go Shopping gillar jag skarpt på sitt bissara sett den framförs på. Påminner om när man är ute på en stor rea och alla kvinnor är som galna. ”Girls go chopping in the town Lady frenzy going down. Zombie babies with teasing hips. They love turning dirty tricks”. Papporna som står bredvid mig står och småler och gungar med i tempot medans kidsen framför oss hoppar som om de står i en myrstack (säkert omedvetna om vad texten handlar om).
Efter medverkan i melodifestivalen (du har väl inte missat det) 2006 så har de blivit enormt populära. Speciellt bland de yngre. Dock så har det svalnat lite den senare tiden och ikväll var det mer vuxna än barn som intagit sin plats i den härliga lokalen som Mejeriet bjuder på.
Lordi bjuder en hejdundrade show med en scendekor som liknar ett gammalt slitet bårhus i Frankensteins gamla slott. Det är köttstycken och blod överallt men på ett lite snällare Alice Cooper manér. Mr. Lordi himself byter ”kostym” oftare än anden i Aladin! Allt från den ondskefulla Dr. Sin till självaste jultomten till en slaktare med en skalp över huvudet alá motorsågsmassakern.
Det är späckat med sketcher mellan låtarna och i dem. Under låten Dr. Sin med klara influenser från KISS och Alice Cooper, står Mr. Lordi och dissekerar en liten äcklig varelse med en liten såg och börjar sedan äta innehållet som om det vore godis. Vissa i publiken som är äckelmagade står och tittar i golvet medans andra tjoar och skrattar. Sen när Lordi plockat ur hjärnan så börjar den här lilla varelsen att resa på sig och få liv igen…
Lordi bjuder inte bara på en underbar visuell show utan de har även en hel del låtar som håller mycket hög klass live som Blood Red Sandman, Would You Love A Monsterman, Get Heavy och så klart HardRock Halleluja. Tyvärr fanns det även en del snedsteg som ett totalt ointressant gitarrsolo där gitarristen Amen slaktar en viss überkänd Guns N Roses slinga. Och dessa lite onödiga effekter som (under It Snows I Hell) regnande diskmedelsskum som skulle illustrera snö! Nästan alla i publiken fick kräkningar och hade svårt att andas då man sög i sig den här såpan, inte vidare gott direkt. Blod kastades ut över publiken (hoppas det går att tvätta bort). Visst bjuds det på show med det finns också gränser man skall hålla sig till.

INTRO SCG IV
GIRLS GO SHOPPING
THE ONLY COME OUT AT NIGHT