Cheap Tie @ Café & Le, Lund | FESTIVALPHOTO

Cheap Tie @ Café & Le, Lund

Cheap Tie är inget nytt band, utan ett nytt namn! De bildades sent 2008 av trummisen Alex och synth(isten) Alexander under namnet ”All Rights Reserved”. De hittade en sångare vid namn Joel och gittarspelaren Erik anslöt sig inte långt efter det till bandet. Jonathan blev tillfrågad bassistrollen som var den sista pusselbiten för att bli en helhet. Efter ett års spelande så byttes Joel ut mot Anna som är kvar än idag. De ändrade namn till ”Because We Sang So”, hade ett fåtal spelningar och 2011 var det dags för ännu ett namnbyte, denna gång till ”Cheap Tie”.

Det är svårt att recensera ett band där man känner merparten av medlemmarna, man vill ju vara så objektiv som möjligt så ikväll är jag inte där som en vän utan som en förväntansfull åskådare.

Första gången jag såg Cheap Tie var för två år sedan när de spelade på Stora Torget i Lund, då under namnet Because We Sang So! Det var en av deras första spelningar och det jag såg då var ett sammanhållet band med stor potential till att bli något riktigt stort. Det var 2009, nu är det 2011.
Vi befinner oss på en liten innergård ansluten till Café & Le i Lund. Framför scenen sitter och står ungefär 60 människor, unga som gamla och väntar förväntansfullt på att Cheap Tie ska komma upp på scen. Så fort de entrar scenen så kommer jublet från folkmassan. Killarna har på sig Waldo (Var är Waldo?) tröjor medan Anna bryter av det hela med blåa kläder.
Det börjar väldigt lugnt med Anna ståendes med ryggen mot publiken, hon sjunger några rader i första låten, basen kommer in, hon vänder sig om och energin bara sprudlar ut ur bandet. De är självsäkra och har hunger i sina blickar. Men framför allt så sprider de glädje! Det är väldigt sympatiskt mellansnack där Anna utbrister till resten av bandet: ”Ni är så jävla grymma!”. Även om publiken satt ner så såg man att de bara ville upp och dansa, vilket hade varit formidabelt om Cheap Tie hade spelat på en större scen.

Det är svårt att definiera vilken nisch Cheap Tie har! Dagens musiker gillar att experimentera med en massa olika stilar. Det var lättare förr då man höll sig till en genre. Om jag skulle försöka definiera Cheap Tie så blir det en blandning av rock/synth/funk/pop. Tänk er: Red Hot Chili Peppers (tidiga album), The Killers och The Sounds.

Jag hoppas innerligt att de får ett skivkontrakt snart! Sverige behöver fler band som Cheap Tie, de skulle kunna sprida kärlek på små intima scener fast de hör hemma på stora festivaler, en stor scen, en stor publikmassa där alla dansar, där alla kramas och där alla är lyckliga! Om de fortsätter med den här energin så kan jag nästan svära på att Cheap Tie kommer vara ett av Sveriges bästa liveband inom fem år! Någon behöver ta över tronen efter The Ark, varför inte ge den till fem ungdomar i 20-års ålder från Skåne?

För den som är mer intresserad av Cheap Tie kan man gå in på deras Facebook sida, läsa lite om dem och gilla dem, här kommer länken: http://www.facebook.com/pages/Cheap-Tie/171654836225490

Skribent: Jonas Persson