EDGUY + FullForce & Kottak, KB | FESTIVALPHOTO

EDGUY + FullForce & Kottak, KB

Age Of The Joker turnén börjar i Malmö på KB. I Sverige där allt började i slutet av 90-talet när EDGUY slog igenom med Vain Glory Opera.

EDGUY startade sin nya turné i Malmö på KB och bjöd in sina kompisar i svenska Allstar-bandet FULLFORCE och Scorpions-trummisens band KOTTAK som support.

Inledande ”Welcome to the freakshow” fick mig att ställa mig på tårna och hoppa. Yes! Mysteria, vilken jäkla pompös start på showen tänkte jag. Men det var allt! Bara den meningen som var själva introt från Mysteria. Istället drar de igång nya Nobodýs Hero. Lika snabbt som jag tappade gnistan som varade i 3 sekunder under introt så visade de glada tyskarna att Nobody Hero är en livelåt som kommer hålla. Låten visade sig t.om. vara en riktig energibomb. Det ser ut som om hela gänget på scenen är pinochio-dockor då deras ben är så spralliga att man tror att de har myror i byxorna!

Hårfagre Dirk Sauer (gitarr) ser tokrolig ut och tillskillnad från Jens Ludwig (gitarr) och Tobias Exxel (bas) som springer runder på scenen och hade svårt att stå still, så gör Dirk precis tvärtom! Han står mest på sin plats precis hela tiden men visar istället upp sitt intensiva gitarrspel istället.

Tobias Sammet är på strålande humör (som vanligt) och ser till att alla i publiken känner sig närvarande i showen. Hans glada personlighet och de typiska tyska skämten får vartenda en att lägga ut flera skrattanfall.

Med en ny skiva som skall promotas så får man räkna med en hel del nytt, men anske inte så många som EDGUY pumpade ut. Hela sju stycken nya låtar från Age Of The Joker. 10 låtar in i konserten har de bara kört tre äldre låtar - Tears Of A Mandrake, Lavatory Love Machine och Superheroes.

Bakom baskaggarna sitter Felix Bohnke och ser hur mesig ut som helst. Men den killen skall ha respekt. Det är en fröjd att se han piska skinn då det händer så mycket. Han måste ju överglänsa FullForce-Anders Johanssons imponerande prestation tidigare under kvällen. Likt Anders så jonglerar han friskt med stockarna, men måste göra något annat utmärkande för att överglänsa honom. Så Felix slår sig i ryggen mellan slagen.
Felix körde givetvis ett trumsolo under sista halvan av konserten., något som han i stortsätt alltid gör. Hans trumsolo brukar alltid vara roliga och avancerade med ett känt filmtema men denna gången höll jag på att kräkas av all tristess! De första fem minuterna var långtråkiga och lät precis lika dant hela tiden. Efter fem minuter vänder det i 12 sekunder för att övergå till ytterligare fem ihåliga minuter utan variation. Led han av trumkramp?

Nya blues-inspirerande Pandoras Box som jag inte tidigare hade hört jag mig mersmak. Att blanda in långsam blues i deras kraftfulla spelstil ger EDGUY en ny tyngd och visar att de fortfarande utvecklas. Mycket intressant och väldigt bra framförd låt som gjorde att man lyssnade extra noga och kollade på Jens finfina plingande på den liggandes halvakustiska gitarren.

Avslutande King Of Fools är en magnifik röjarlåt med alla EDGUYS element. Publiken försöker tränga sig fram för att komma närmare och körar vilt till Tobias Sammets sång.

Blev först lite orolig då Edguy inte gick på scenen förens 22.20 då de hade speltid till 23.00 enligt planeringen och KB startar sin nattklubb 23.30! Men ganska snabbt insåg vi att EDGUY inte tänkte köra ett kort pass. Istället körde de över KBs ursprungliga plan och spelade till 00.15! Så efter ett nästan två timmars långt träningspass så gick man iväg och undrade vad som precis hade hänt. Spelningen var riktigt underhållande, precis som alltid med EDGUY, men det blev alldeles för mycket nytt material. Sju nya låtar från Age Of The Joker var fyra för många.

Bra spelning - Mindre bra låtval

Setlist längre ner

SUPPORT:

KOTTAK
Scorpions senaste trummis James Kottak från Los Angeles bjöd på en röjarshow då han bokstavligen rev allt i sin väg. Han drog omkull Edguys mickstativ som stod vid sidan om scenen, slängde sitt bands egna mickstativ i golvet 10-12 gånger och klättrade på det transparanta trumsetet. Mellan låtarna gnällde Scorpions-trummisen bara om att publiken skulle resa till Los Angeles och prova på alla möjliga droger för de hade allt! Och traggade han inte om Los Angeles och knark så knackade han frekvent på mikrofonen och frågade – hör ni mig? Den till synes förvånade publiken stod och tänkte – Vad är detta? Musiken var oinspirerande och kändes falsk och omotiverande. En blandning av amerikansk streetpunk och rock.

James sång var bedrövlig men inte lika bedrövlig som hans gitarrspel. När han väll satte sig på trumpallen under två låtar så var det någorlunda intressant att se. Men det var mer som en parodi på en rockvideo från MTV. Musikalisk slakt. Nej Scorpions gör rätt i att inte ge James Kottak större utrymme än vad han har!

FULLFORCE
Sveriges nya hopp – FULLFORCE
Först ut var det nya svenska stjärnskottet FullForce med en stadig uppställning musiker. Sångaren Micke Andersson från Cloudscape, den flygande gitarristen Stefan Elmgren från Hammerfall, basbändaren Tommy Larsson (Jaggernaut/Heed), CJ Grimmark, gitarr (Narnia), och på trummor har de den svenske legenden från bl.a. Yngwie Maltmsteen och Hammerfall – självaste Anders Johansson.

Scenen är löjligt trång då hela Edguys scen står riggad bakom dem. Trots den minimala ytan bjuder hela bandet på fart och fläkt. Varje tom centimeter utnyttjas och de visar prov på vad sann spelglädje är. Med den uppställning de har, hade jag riktigt höga förväntningar. Förväntningar som besvarades med en käftsmäll. BAM och jag blev nerslagen av Anders Johanssons intensiva trumspel på en röd sekund! En fröjd att se han spela på så nära håll utan att vara gömd bakom Hammerfalls alla attiraljer. Anders imponerar med högsta hastighet kombinerad med mycket jonglerande med trumpinnarna. Vi bjuds på sju stycken rykfärska låtar, bl.a. Rain, Oblivion, Open Your Eyes, Heart And Soul. Snabba intensiva låtar. Stark svensk Melodiös Heavy Metal med tydliga och medryckande melodier. Publiken var med direkt och visade bra respons.

Avslutande Walls Of Secrets lyste upp hela lokalen och hela bandet gick av med stora leenden. Samtidigt som jag önskar mer efter deras 35 minuter uppvisning i svensk hårdrock, går Micke ut med att nästa platta kommer redan nästa år. Mycket goda nyheter!

EDGUYs setlist:

NOBODY´S HERO
THE ARCANE GUILD