D.A.D intog Sverige | FESTIVALPHOTO

D.A.D intog Sverige

Review120_20090331_D.A.D_Kb_Malmo291

D.A.D på KB i Malmö
2009-03-31

Efter en lång väntan på ett nästan olidligt varmt KB, där det förmodligen var något fel på rökmaskinen eftersom dimman låg tätare än vid Lützen, kom så äntligen gänget upp på scen. Det började med att trummisen kom ut med en trummslagar-trumma på magen och körde ett coolt solo eller duett får man kanske kalla det eftersom gitarristen även var med på ett hörn. Sen dök övriga bandmedlemmar upp, trummisen intog sin plats bakom trumstativet och konserten drog igång.

Basisten som kvällen till ära var iförd skinnbyxor med Nasty stämplat på ändan, kort skinnväst som visade en vältränad bringa och mage, samt en dracula-liknande kort skin cape, hade som vanligt ett helt gäng olika basar att välja mellan. Han hade under första låtarna en genomskinlig bas med blå ljusslinga i, därefter en stor blå med målade måsar på, en som var lika kurvig som en kvinna och hade en elgitarr uppe vid spännskruvarna och sen den coolaste av dem alla, den som ser ut som en raket. Han lekte runt med allihop men roligast såg det nog ut när han låtsades flyga runt med raketen på scenen.

Under första sången var det rätt lugnt, även om det var mycket folk i lokalen och hyfsat trångt framme vid scenen, under andra sången började dock allsången igång ganska bra, då det bjöds på "Beautiful Together", hitsången från senaste släppet, en verkligt skön sång. Sedan drog de "Jihad" och det började redan nu rycka i sångarens fingrar. Under hela konserten spelade han luftgitarr så fort han inte spelade på sin riktiga gitarr. Han gav ett väldigt intensivt, livfullt och medryckande intryck och han levde sig riktigt in i sångerna, låtsades gömma sig när han sjöng om något otäckt osv. Hela bandet bjöd verkligen på en helt underbar spelglädje men sångarens miner och teaterinlevelse var nog det som var allra härligast att se.

Under konserten blev vi bjudna på lite Köpenhamnsfunk som sångaren kallade det för. Sången de spelade var "Too Deep For Me" och det var Sydsverige-premiär på den. Här spelade inte sångaren gitarr så istället körde han sina härliga luftgitarrsfingrar. Lite senare blev damerna i publiken tillägnade "Girl Nation" och som tack fick bandet en bh av någon i publiken. Denna hade sedan en hedersplats på gitarristens hatt under stort sett hela konserten. Vi fick även höra "Jackie O'" och "Riding with Sue" där basisten visade att även han är en bra sångare och gitarristen körde ett uppskattat "cowboy"-solo.

Publiken var dock lite svårstartad, trots att bandet verkligen bjöd på sig själva, så var det nog inte förrän över halvvägs in i konserten som det verkligen lyfte, även om folk sjöng med till t ex "Nineteenhundredandyesterday" var det fortfarande ganska lugnt, men när de drog igång "Bad crazyness" kom publiken igång och sjöng med för fulla halsar och under fortsättningen av konserten röjdes det ganska friskt framför scenen.

Förutom uppskattade "Bad crazyness" framfördes en skön version av "Chainsaw" under vilken vi fick en liten historielektion om hur svenskarna anföll danskarna och alla skrålade med i deras "kampsång". Till slut kom så extranummerna "Everything Glows" och så den efterlängtade "Sleeping my day away" då taket på KB nästan lyfte. Sen tackade D-A-D för sig och gick av scenen men publiken gav sig inte de ville ha ett extranummer till och det fick de naturligtvis också i form av "It's after dark", vilken traditionsenligt fick avsluta D-A-D-kvällen på KB och vilken kväll det varit, en helt underbar konsert, en sådan spelglädje och energi har jag inte sett på väldigt länge.

Skribent: Sandra Olandersson