HARDCORE SUPERSTAR @ Tivoli 29/10 | FESTIVALPHOTO

HARDCORE SUPERSTAR @ Tivoli 29/10

Review1268_hard

Hardcore Superstar är ute på vägarna för att gå tillbaka till rötterna med att köra några speciellt utvalda klubbspelningar. En av dem utvalda är TheTivoli i Helsingborg. Givetvis möts HCSS upp av fullt hus med en högljudd publik mestadels beståendes av unga tjejer. Då åldersgränsen var satt till 13 år var detta inte så märkligt. Men även tonåringarna skall få njuta av Sveriges kanske bästa band, på en mindre scen, tätt inpå publiken.

Kvällen var full av händelser.
Publiken intog hela scenen!
Ett kort uppträdande av ett lovande Heavy Metal band.
Psykisk störd döds.
Utrymmning av lokalen!

Inledanden Ammotrack låter klart mycket bättre live än av det jag hört på skiva. Det är inte lika rent och prydligt. Istället är det betydligt stökigare live. Först fick de mig smått intresserad av deras motivation och framtoning. De kämpade hårt för att få igång den lilla skara publik som kom tidigt. Men lika snabbt som mitt intresse växte, så tröttnade jag! Det kändes helt plötsligt som om de stod och trampade vatten för de kom ingenstans. Låtarna kändes alldeles för tråkiga men viljan bakom var det inga som helst problem med. Trots de tråkiga låtarna så ser deras framtid rätt ljus ut. Bara de får starkare dieseldoftande låtar.

AVATAR som tidigare åkt rundor med HCSS fick presentera sig inför en betydligt större publik än Ammotrack. Större publik men ack så mycket kräsnare och svårflörtad. AVATARs tyngd var kanske lite väl för mycket för många av besökarna, men för dem som uppskattade en rejäl dos dödsmetall blev knappast besvikna. Med sin tunga tekniska döds som de ständigt utvecklar mellan varje skivsläpp ser ut att ta ett steg i rätt riktning med det nya materialet som presenterades. AVATAR har tuffat till sig ytterligare, framförallt sångaren Johannes, då han skapat sig en helt ny karaktär!
Johannes hade inte dagen i ära trots allt med alla helgona, iträtt sig rollen som en psykologisk galen karaktär korsad från en fågelskrämma från en skräckfilm och kört det i en mixer med Alice Cooper! En roll som han levde sig in i väl. Kaxiga och kyliga bränner AVATAR några tunga låtar och försöker utnyttja den lilla plats de blivit givna på scenen då Johns trummor tar uppe hela mittsektionen.

Hardcore Superstar är lika självsäkra som vanligt. Ut på scenen springer Göteborgskillarna glada och på hugget för att ge sina fans en svettig och närgången upplevelse. Först ut är smått fantastiska Kick On The Upperclass och småtjejerna är nästan uppe på scenen och klättrar för att kunna rycka tag i sångaren Jockes ben. Något som hela gänget är mycket vana vid!
Då HCSS har en mycket bred publik men är framförallt vansinnigt stora hos tonårstjejerna så är det dem som tar plats längst fram och hörs mest. Har intagit mig på balkongen vid sidan om scenen så ser precis allt som händer på scenen och framför scenen. Det går verkligen vilt till. Tjejerna klöser nästan ögonen av varandra för att få stå allra längst fram!

Jocke har en otrolig närvaro och får vartenda tjej att smälta i hans händer samtidigt som han mellansnack är så genomskinligt och repeterande från varje spelning till spelning.

Med deras speciella turné som bygger på att de nyligen släppt något av en Best Of-platta som innehåller låtar från samtliga album, trodde man att man skulle få en setlist som byggde på samlingsalbumet. Bara två låtar in säger Jocke att de skall köra hela deras svarta platta rätt igenom som på SRF. Jaha så mycket var det med den engångsförseelsen! Samtidigt som man kände sig besviken på att de skulle köra hela skivan blev man glad! Skivan är snuskigt bra och är en av få skivor som fungerar att köra igenom från start till mål under en konsert. Konserten var intensiv med mycket händelser.

Halvvägs in i My Good Reputation hände det något som normalt inte brukar hända. Det blev tyst i hela lokalen. Vad händer? Alla såg ut som frågetecken. Plötsligt går Tivolis personal och vakter upp på scenen och visar med händerna att vi skall lämna lokalen. Det visar sig att brandlarmet hade gått. Först stod alla och undrade vad som pågick. Hade strömmen gått till scenen? Hade något gått sönder? Men närväl publiken lämnade lokalen så flöt det på otroligt bra. Precis som en brandövning på lekis. Väl utanför stod det klart att det bara var ett brandlarm då brandmännen stod och poserade med några hårdrockare och gjorde det klassiska hårdrocks-tecknet inför alla kameror. Efter tjugo minuter öppnar TheTivoli upp igen och folket går rätt lugnt in i lokalen igen.
Här visar HCSS varför de är ett av Sveriges bästa band och att de är fullblodsproffs. De gör det enkelt för sig och fortsätter mitt i låten där de tidigare fick avbryta! Hatten av.

Efter att kört igenom den självbetitlade plattan så går de av för att kunna gå upp igen och köra några färska låtar. Det nyare materialet håller mycket hög kvalité och fläskiga Moonshine är en favorit. Något som dem har börjat med att göra under partylåten Last Call For Alcohol är att dra upp några från publiken till att sjunga med i refrängen. Den här gången nöjde de sig dock inte med två personer. Utan de fyllde scenen med tjugo pers! Gitarrteknikern fick smått panik då han fick fullt upp med att övervaka scenen då folket var farligt nära med att riva ner allt.

Lyckligtvis blev vi bjudna på en klassiker från början av deras karriär – Liberation. En superhit.

Tyvärr är det inte allt så vanligt med att HCSS kör låtar från de tre första plattorna. Något som de kunde försvarat med att göra på den här turnén. För de tidiga HCSS låtarna är kanske inte lika skitiga som de senare men fortfarande riktigt bra plattor med riktiga guldkorn på. Så istället för att få en överblickande hitkavalkad från samtliga skivor fick vi en SwedenRockFestival–engångshändelse i repris!

INTRO
KICK ON THE UPPER CLASS
BAG ON YOUR HEAD