Arch Enemy @ Mejeriet Lund 11-11-11 | FESTIVALPHOTO

Arch Enemy @ Mejeriet Lund 11-11-11

Review1320_20111111_Arch-Enemy-Mejeriet---Lund-_2445-

Tre låtar in är man halvt medvetslös av överdosering av ursinnig mangel!

Svenska dödsmetal-legenderna Arch Enemy med den tyska fanbäraren Angela Gossow i toppform, marcherar in på scenen och attackerar oss med bomber och granater från första ton. Mejeriet i Lund kokar och är nära på att explodera vid flera tillfällen. Känslan inne på Mejeriet är fantastisk.

Yesterday Is Dead And Gone från senaste alstret Khaos Legions inleder kvällens invadering. Scenen är riktigt snyggt utformad med Daniels stora trumset I mitten med två stora projektorskärmar där krig och död visas. Till Yesterday Is Dead gör Arch Enemy en W.A.S.P. och kör tillhörande musikvideo som dessutom är riktigt bra syncad med Angelas sång. Riktigs proffsigt gjort.

Värstinglåtarna avlöser varandra som en frenetisk skottsalva från fienden!

Blytunga Ravenous är astung. Så tung att man kändes sig överkörd av en stridsvagn! Som om låten inte är tung nog förstärks med den blodröda belysningen och på skärmarna visas texten You Must Die på en blodig bakgrund! Tyngre mangel går inte att leverera. Publiken svarar med att gå i total anarki. Första crowdsurfaren är uppe och slungas snabbt mot scenen och över räcker och fotograferna! Moshpiten avlöser varandra och så här fortsätter hela kvällen. Underbart.

Nya Bloodstained Cross är en annan manglande pansarvagn där Angela Gossow visar upp sitt hela register. Kvinnan har en sådan kraftig och imponerande sångröst. En styrka och pondus som många av hennes manliga kollegor bara kan drömma om. Lika brutal som Bloodstained Cross är, lika brutal är publiken och flera i publiken får kämpa med att få upp dem som ramlar i moshpiten! Låten har redan blivit en favorit live och lär etsa sig fast i framtida setlist. Under Black Flags We March marscherar Angela fram och tillbaka med Arch Enemys fana över scenen samtidigt som hon njuter av publikens respons. Det nya materialet är förödande och krossar fullständigt.

Solona gör även dem publiken uppmärksamma på vilka otroliga musiker bröderna Amott, basisten Sharlee och trummisen Daniel är, om nu någon inte hade lagt märke till det under de tekniskt svåra låtarna! Först ut var Daniel med sitt trumsolo som var hel ok och lagom långt. Senare kör Christopher Amott ett gitarrsolo för att sedan överlåta till brorsan Michael. Det hela låter fantastiskt och har en melodi utan att bli ett enmans-solon som försöker överrösta den andre. Så här skall solon göras för att bli intressant.

Publiken bjuds även dem in i konserten och kör lite karaoke! Delar av texten till No Gods No Masters pulserar på skärmarna och skapar en härlig atmosfär.

Megahiten We Will Rise släpper löst infernot och den här gången landar crowdsurfaren nästan uppe på scenen och det går fullständigt vilt till både på scenen och ute på krigsfältet. Pausen som publiken fick här efter att de gått av scenen var guld värd. Pulsen fick en chans att gå ner lite innan de snabbt gick upp igen för att köra lite lugnare med ett nytt gitarrsolo. Det blir nästan lite dödsmysigt när bröderna Amott kör instrumentalt ackompanjerade av Daniel bakom trummorna. Efter nervarvningen är det till sist dags för avrättningen.

Nemesis är som en enda stor actionfest där maskingevären har oändlig ammunition. Det går fort. Så fort att headbangers får panik! Klart Arch Enemys triumfkort. Speed and violence!

Avslutningen med att köra ett instrumentalt parti från Fields Of Desolution är galet bra och vågat. Tekniken bakom de båda gitarrhjältarnas fingerspel avslutningsvis har en förslavande effekt då det blir en euforisk känsla. Öronorgasm!

Extra intressant är att Arch Enemy har gått in med ett samarbete med Amnesty och Djurens Rätt som var på plats för att värva faddrar och få stöd. Dessa var på plats inne på Mejeriet och fick mycket gott mottagande. Inte påtryckande alls som man först kan tycka utan det hela hade en avslappnad attityd där de som ville prata med dem, om man nu var för eller emot deras åsikter och vilja så var det avslappnat. Inte som att bli överfallen på torget och informerad om vad som är rätt och fel.

Här får sig kanske många ytliga personer som snabbt bedömer musik eller personer utan att ta en djupare inblick i hur det verkligen står still. Dödsmetal och frågor som rör mänskliga rättigheter och djurens rätt till att leva fritt, går hand i hand. Detta borde få plats i media då detta skulle vidga mångas syn på vad musik verkligen står för.

”Musiken är ond och handlar om att döda och plåga”
Med denna kombination så kanske folk börjar få en mer rättvis syn på den ”onda” musiken. Vad som hägrar djupt bakom texten.

YESTERDAY IS DEAD AND GONE