Von Benzo + Bai Bang @ Tivoli Helsingborg 11/2-12 | FESTIVALPHOTO

Von Benzo + Bai Bang @ Tivoli Helsingborg 11/2-12

Stämningen är på topp i Helsingborg.
Det kyliga vädret omvandlas till en het afton med pumpande adrenalin och en förväntansfull publik som tålmodigt står ut med den långa pausen efter att uppvärmarna i Bai Bang gjort sitt. Bai Bang fick inte alls med sig publiken och det var lätt att se vilka publiken var där för att se…

Efter en omtumlad start på den nya mini-turnén med rykheta albumet Yes Kids It´s True i ryggen som skulle inledas vid årsslutet, står dem äntligen på TheTivolis scen i Helsingborg. Hemmaplan för Von Benzo. Det är fullt hus och publiken är taggad för att få se sina lokala hjältar erövra rockhimmeln. Keyboardisten Richard Larsson höjer stämningen direkt när han försöker presentera bandet på knackig tyska. Sen drar det igång nonstop under en snabbspolad timme!

Turn The Lights Out ljuder men publiken där framme ser förvirrad ut? Var är Jay? Han sjunger men han synts inte till! Huvudena på tonårsflickorna längst fram rycks fram och tillbaka som på en flock förvirrade duvor! Jay står istället uppe på baren och ger direkt scenframträdandet ett ansiktslyft när han sjunger från andra sidan mot scenen! Sedan trotsar han tjejernas farliga zon och går rätt igenom publiken och upp på scenen där han slänger på sin gitarr och ökar tempot.

Standarden för resten av kvällen är redan satt!

Bandet är väldigt samspelt och de har verkligen tagit sin tighta rock ett steg längre med nya plattan. Samtliga i bandet har växt som musiker sedan första plattan och känslan av att succén med debutplattan inte var någon engångsförseelse är ett faktum. Nu är det bara upp till Jay att hålla sig i skinnet så skall det här skeppet nå hela vägen runt ekvatorn!

Grooviga MTV Killed Rock N´ Roll med en tjejliga längst fram (och bak för den delen) som överröstar allt annat skapar en härlig livekänsla och responsen från båda sidor av scenen är maximal.

Avlutande Im On My Way som leker lite med Depeche Modes My personal jesus är en värdig avslutare som sprutar glädje över publiken.

Tyvärr spelade Von Benzo bara i en timme. Och med två fullängdare i bagaget plus lite annat roligt material som de kunnat utnyttjas från Jay Smiths utsvängar under tiden med Idol, så borde de kunnat lägga till ett antal låtar till. Publiken suktade efter mer.

Nu hoppas vi bara att Von Benzo gör en huvudspelning på Helsingborgsfestivalen i år igen. Det förtjänar dem. Det förtjänar vi!

Förbandet Bai Bang, även dem från Helsingborg hade inte sin bästa kväll.
Faktum är att det faktisk var den minst intressanta spelning jag sett med dem. De hade fruktansvärt svårt att få med sig publiken och de kändes tafatta på scenen. De fick alldeles för mycket speltid. Hela 45 minuter. En kvart mindre än Von Benzo! Det är ganska generöst för att vara ett förband. Därför skall denna tid tagas till godo och utnyttjas. Något de inte gjorde!

Istället kändes de som om de gick in med känslan av att –Nu får vi det här överstökat! Bai Bang kan så mycket bättre än så här. De sitter på kompetensen men den hade tydligen frusit fast på en bänk utanför! Sångaren Diddi borde spottat ut tuggumit och försökt sjunga ordentligt och skaffat sig bättre kondition så att han kunnat orka med mellansnacket utan att flåsa sig igenom det!