House Of Metal 2012 | FESTIVALPHOTO

House Of Metal 2012

House of metal 2012
Vilken comeback och dundersuccé!

Festivalen utvecklas från år till år. Drivna och erfarna festivalmänniskor som vet vad de ska göra. Organisationen lärde sig av förra årets debacle! Trots stora namn som ”T.N.T”, ”U.D.O” och ”Triptykon” mfl så gick det kräftgång. Visst levererade banden men publiken svek. Det var egentligen bara ”Ghost” och ”U.D.O” som drog storpublik på sina respektive scener.

Jag var lite skeptisk till årets line up men de som jobbar med festivalen visste vad de gjorde. ”Immortal” och ”Amon Amarth” var de stora dragplåstren. Support kom från bla ”Nocturnal Rites”, ”Amaranthe” och ”Entombed”. Alla banden fyllde golvet och stolarna framför den stora scenen i Idun. Jag såg delar av allt och det blev stor succé. Båda dagarna var slutsålda och festivaldrottningen Petra gick omkring med enormt leende båda dagarna. Bandansvarige Jens Karlsson (Persuader/Savage Cirkus) kom och satte sig med oss när allt var över, lycklig och med ett stort flin.

Själv lockades jag av mellanscenen i studion, dels pga jobb men mest lockade nya spännande bandnamn. Band som “Pray For Locust”, “In Solitude”, “Hail of Bullets”, “Krux” och “Hellbound”. Dessa lyckades även dem skapa köer inför spelningarna och fulla golv. De två första är två unga band som verkade ha bestämt sig för att spela skiten ur oss. De drog iväg mig till metalhimlen med intensitet och energi. Jag drömde mig bort till mitt nästa liv när jag ska bli metalgitarrist och få andra att må bra.

”Hail of Bullets” från Holland som gjorde sin första Sverigespelning på HoM. Vilken frenesi som fullkomligt vräkte omkull oss i publiken. Benen skakade av högtalarnas basgångar och det var full fart från första ton. Leendet från sångaren var många och vi andra svarade med lika stora tillbaka! Den stora behållningen var dock ”Krux”. Sångaren Mats Leven är grym och hela scenen var hans. Om jag inte har helt fel så var det Leif Edling från ”Candlemass” på bas? Jag var inte berusad men förtrollad och twittrade följande under konserten
- Mats Leven awakes the evil spirits, we are all doomed! #Krux #HoM2012
Det var andra gången jag såg dem och det lät nu hur bra som helst. Förra gången var på lilla Pub Anchor i Stockholm, det lät också bra men det är skillnad på scen och scen.

Umeås nya 'supergrupp' är dock ”Hellbound”! Rutinerade och med erfarenhet från olika genrer så gjorde dem en fantastisk spelning med Mika Rudin (Scumkill) och Nils Norberg (ex Nocturnal Rites) som frontmän. Ibland kändes det som om man stod i träskmarkerna i Louisiana och drack moonshine. I nästa stund kom ett modernt metalsolo och vilken gitarrist han är Nils Norberg. De körde in oss i väggen och där satt vi fast! De gör en av de bästa spelningarna i årets upplaga och de kommer att gå långt om de får ihop det med sina andra band de spelar i!

Den minsta scenen Freja som ligger alldeles vid dörrarna till Idun håller med unga och äldre grupper. Ett perfekt ställe för band att få scenvana, För oss gamla metalheads att kanske höra något som slår igenom om några år? Tyvärr funkade ljudet och ljuset inte så bra och de gånger jag stod där blev det nästan outhärdligt. Sista bandet upp på Freja var lokala ”Doktor Diesel”. Förmodligen ett av det äldsta bandet på den scenen någonsin? De spelade en gedigen och enkel bluesmetal med enkelt komp och en skön gitarr som höll allt uppe. Sångare lät emellanåt som Dave Mustaine i ”Megadeth” och jag blev väldigt glad av att lyssna på dem.

Vilken härlig inomhusfestival med så många metalgenrer. Jag är helt oduglig på att hålla isär dem alla men jag vet vad jag gillar och i år var det mycket!

Vem orkar vänta till nästa år!!??

Mats på Twitter - @umeafishing