BONAFIDE & The Scams | FESTIVALPHOTO

BONAFIDE & The Scams

Rock N´ Roll kväll med mycket glädje och massor av öl.

Det är lördagskväll och det har varit en fuktig och allmänt trist dag i Malmö. Efter att kört stenhårt den senaste tiden på diverse hårdare metal konserter var det äntligen dags att gå på en riktig rock n´ roll konsert på KB. Det lokala rockbandet Bonafide med 2007 års bästa platta och kanske en av de bästa debutskivorna på svensk marknad det senaste årtiondet. Ponuts Snibb och de andra håller just nu på med att mixa deras andra platta som skall släppas i höst. Så ikväll hoppas man på ett sent påskägg!

Dock så skall publiken bli rejält uppvärmda av förbandet The Scams. Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört talas om dem tidigare… Efter kvällens spelning så kommer jag alltid att minnas dem. Innan The Scams intog scenen så kollade vi in deras backdropp. Var det ett horrorpops band eller ett rockabilly? Det intrycket försvann lika snabbt som de tog första tonen. Det skrek rock om dessa osignade växjörockare. Det var svårt att inte stå still och fortare än kvickt så dansade höften på mig. En positivare överraskning som förband var det bra länge sedan jag var med om. När de stod där på scenen så kändes allt rätt. De visste verkligen vad de gjorde. Att de sedan har en frontman som påminner om Nicke i Hellacopters, en trucker till trummis, en basist med en stor döskalle tatuerat över hela bröstet och en gitarrist som liknar Slash från G´n´R gör att helhetsintrycket växer.

The Scams lägger ribban högt och den höga oktanhalten osar när dessa 2-takts traktorer jämnar scenen med marken. Sångaren sparkar ner glas från scenen mot vakterna och markerar att de inte behövs här för här är det Rock n Roll och inget annat medans en massa ölglas hissas upp mot taket. Glädjen är stor ute i publiken och medelåldern är riktig hög för en gångs skull. Fanns två par pensionärer som stod rätt långt fram och bara njöt. De såg överlyckliga ut. Efter 40 min tackade de för sig och jag var tvungen att springa bort till baren och svalka mig med en öl.

När det äntligen var dags för Skånes hetaste band Bonafide så hade lokalen fyllts upp ganska så bra. Kvällens evenemang kostade ju bara 80kr. Toppen! Det sköna med Bonafide ikväll är att de kör inget direkt soundchek utan går bara ut på scen och gör sin sak. Pontus Snibb. Ber publiken komma närmare scenen och de flesta svarar på tal med att kliva fram och dansa och gunga med kroppen.

Alla låtarna på Bonafides debutplatta är bra, ja t.o.m. riktigt bra så hitsen radas upp efter varandra. Loud Band körs i värsta AC/DC andan och som tidigare i kväll är det svårt att låta bli att gunga med höfterna. Ljudet är högre nu, mer folk, massor av öl och tung-gung. Det var mycket länge sedan jag såg en så enad publik som var så oerhört glada. Tittade man till höger eller vänster om en så fick man snabbt ett trevligt smile och en skål. Det bjöds som väntat på lite godis från kommande plattan. Big Boss Man och Butter you Up låter verkligen bra och plattan som väntas komma i höst låter lovande.

Snibb gör som vanligt sin specialitet och springer ut i publiken. Först springer han längst bort i baren och lirar sen springer han och ställer sig framför scenen och drar i strängarna! En gest som uppskattades. Roligt att se publiken lämna Snibb utrymme och låta han spela i fred utan att försöka rycka gitarren från honom eller dra han i håret som många yngre inte kan låta bli. En liten kul notis: En kille bjöd grabbarna på shoots mitt under konserten och en gest som fler i publiken tog efter. Det ställdes nog upp närmare 10st shootsglas på scenen och så stod det folk ute på golvet som försökte ge dem fler men som de inte såg.

Bonafide gör en klockren spelning bortsett från EN stor och oerhört störig händelse som upprepade sig under nästan varje låt. De hade en egen fotograf som sprang runder på scenen och fotograferade som en dåre, men endast bandet. Det fanns möjlighet att plåta från golvet och få bättre bilder där ifrån. Men han envisades och sprang runder där stup i kvarten, klättrade över monitorerna och var nära att ramla ner några gånger. Att det finns en fotograf på scen under ett kort tillfälle är acceptabelt när det är en klubbspelning. Men utöver det är det totalförbjudet. Jämför det med att du sitter i en biosalong och folk står upp framför dig under hela filmen! Hade inte den här händelsen utspelat sig så hade kvällen förärats med en stor guldstjärna. Istället får det bli en liten.

Setlist:
DOG
LOUD BAND