Georgia Barbershop @ Fest I Logen 16/6 | FESTIVALPHOTO

Georgia Barbershop @ Fest I Logen 16/6

Review1790_Georgia_Barbershop_@_Fest_I_Logen

När vi vandrar fridfullt ner mot sjön förbi logen börjar skränande gitarrer och smällande trummor plötsligt höras från just det, scenen. Vi stannar upp och lyssnar någon minut. Utan att någon säger något har alla förstått att det är någonting man inte vill missa och vi byter riktning och går sakta men säkert bort mot logen. Ljudet blir starkare och starkare och det känns aldrig som om den ökande ljudvolymen slutar. Väl inne får man i princip hålla för öronen för att inte bli döv. Men med bandets tydliga Ramones och punkinfluenser blir höga ljudvolymen bara en del av själva konserten.

Ett sannerligen välklätt band med gitarrerna på magen står på scenen och spelar skränig garagepunk precis som det skall låta. Det svänger så att benen inte riktigt vill vara stilla och sångarens korta fraser, ofta upprepande sådana, går inte att ogilla. När bandets frontman sedan drar igång ett rakt igenom ösigt gitarrsolo blir jag fruktansvärt glad över att garagerock och punkscenen finns kvar och att man inte nödvändigtvis måste kolla på livevideos från 70-80talet för nå den. Ibland kan de hetsiga gitarrerna, distade basen och skramliga trummorna snubbla lite på gränsen till att kännas otight. Men om det gör någonting överhuvudtaget vet jag faktiskt inte om jag tycker, det är ju trots allt punk.

Georgia Barbershop gav mig ett mycket positivt intryck och låtar som Franklin, Not for Sale och Quality Bird är redan sparade som favoriter på Spotify. De allra flesta låtarna känns inte mer än 2 minuter långa och ljudvolymen är, som tidigare nämnt, lite för hög. Men jag tycker att det hela är charmigt och jag hoppas på att få se mer av Georgia Barbershop, utan tvekan.

Skribent: Jesper Johansson