BULLET @ SommarRock Svedala | FESTIVALPHOTO

BULLET @ SommarRock Svedala

Review183_test_bullm

BULLET SommarRock Svedala 10/7 – 2009

Lika hårda som titeln till nya plattan Bite the Bullet.

2005 var året Bullet stod på lilla scenen i den natursköna miljön i Svedala. Då var de lika färska som nypotatisen ute på fälten runt området med deras första fullängds platta Heading for the top. Idag med sin andra och blytunga – Bite the Bullet. Efter tonvis av beröm och hyllade spelningar, som support till AC/DC och Hammerfall och en förkrossande spelning på SRF så var förväntningarna att detta skulle bli en brinnande hett framträdande i tältet.

Men innan spelningen så satt jag ner med Erik – gitarr och Adam – bas och hade ett avslappnat samtal. Bullet är ett band som skall turnera och ständigt vara ute på den oändligt långa motorvägen för gamla stora jänkare och öronbedövande hojar. Till hjälp för att kunna behålla glöden har de en gammal buss som stinker öl och skriker metal, fullt inredd som en tonårings rockrum med posters i taket. Men Bullet är inte några miljöbovar för att de crusar runder i en gammal bus. Nej den är inte en rullande sopstation utan snarare en återvinningsstation med inbyggd burksamlare och stencoola skräpbehållare.

Livet på vägen har inneburit en vänding i deras liv. Nu är de vana vid att sova på hårda små så kallat sängar och i ruckel till hotell. Riktigt Rock n´ Roll liv helt enkelt. Livet på vägen har helt enkelt satt sin prägel och passar deras bensinslukande rock som foten hårt pressande mot gaspedalen längs med Heavy Metal Highway. Men om Bullet anses heta i Sverige och har gjort sin rekordspelning på svensk mark inför runt 40.000 personer (som öppningsakt till AC/DC) så är de brännheta ute i Europa. Tyskalnd, Spaninen, Italien och Schweiz håller fanan högt för Bullet och senaste släppet har satt Sverige återigen på hårdrockskartan för 70-80 tals hårdrock.

De avslöjade att redan nu börjar planeringen för att spela in nytt materia. Det gäller ju att smida medans järnet är varmt.

Klockan närmar sig 22 och folket har börjat fylla upp tältet på Svedalas friluftsbad. Framför mig vid räcket står tre grabbar i 10-12 års åldern och det är deras första konsert. Tillsammans med en annan man bildar vi en mur bakom kidsen så de skall få njuta av konserten utan att oroa sig för trängsel eller annat. Bullets strålande (i dubbel bemärkelse) ”backdropp” visar vad som hända skall! Metall och strålkastare som liknar lyktorna på en gammal Triumph Scrambler från 60-talet.

Tältet är fullt. Det är varmt. Lamporna från Bullet-skylten lyser upp och ut kommer ett gäng heltända killar. BAM! Det dras och liter i stängarna och trummorna skakar. Nu är det ös, riktigt ös. Trots den saliga blandning av folk med familjer, barn och ja folk som inte gått på en rock-konsert förut höjer näven i luften och vrålar BULLET! Showen är läcker och håller högsta klass. Ljudet denna gång är kollosalt sinnessjukt bra och jag njuter av att höra varje ton. Hell Hofer (sång) är Sveriges UDO! Han har ett stämband som ger riktigt coolt hest sound och han ha en attityd på scen som klär han väl.

Gitarrerna går varma och Eriks gitarr fattar nästan eld efter hans snabba fingerspel. De delar med sig av scenen och intar varandras zoon och poserar som om självaste Accept stod på scen. Står rygg mot rygg och låter glädjen dela med sig ut till publiken. Basisten Adam bänder sina strängar och har full kontakt med den nöjda publiken.

Efter 50 minuters röj så kommer blomsterflickorna ut på scenen och ger killarna vars en bukett. Något som de inte förväntade sig och Hell Hofer (sång) tappade hakan när han vände sig om och fick sin bukett av en söt tjej.

6/5

Review183_test_festm