Masters Of Rock Festival 2012 | FESTIVALPHOTO

Masters Of Rock Festival 2012

Det blev av till slut efter mycket osäkerhet, Masters Of Rock Festivalen 2012. Anledningen till att det var så osäkert om det skulle bli av var pga att jag drog på mig hög feber sista dagen på Roskilde och låg sjuk några dagar efter det. Så att ta tåg som jag hade tänkt var bara att glömma. Då skule jag inte
hinna dit förrän festivalen nästan var slut. Det fick bli Ryan Air från Malmö till Wroclaw i Polen istället och sedan tåg därifrån till Tjeckien där festivalen var. Missade tyvärr hela första dagen eftersom det tog sin tid från flygplatsen i Wroclaw. Först var det en lång tur med flygbuss till tågstationen, sedan var det som vanligt i öststatsländer; jag fick köa länge för biljettköp och när jag väl skulle köpa fick jag vänta ytterligare för att tala med en annan expedit som tydligen skulle ha koll men det visade hon sig inte alls ha. Orten Vizovice där festivalen låg fanns inte med i hennes pärm så jag fick ta tag i hennes dator och visa henne på Google Maps och sedan boka till närmsta grannby Katowice som låg en halvtimma därifrån. Hur som helst gick det iaf bra sen. Det var egentligen bara Within Temptation och "Thin Lizzy" som kändes lite skoj att se, inget av dem kändes jätteviktigt, då jag sett båda flera gånger förr och dagens TL inte direkt är monsterspännande med dagens sättning. Till slut kom jag iaf fram och jag kände mig hemma direkt som vanligt på metalfestivaler. I den första festivalpuben jag gick in i så kunde man njuta av tonerna till vacker Motörhead musik. En däckad snubbe låg mot ett bord och puben var extremt rökig. Tanten i baren kunde så klart noll engelska då jag frågade om det fanns bankomat i närheten mm. Bestämde mig för att ta öltältet utanför istället. Gjorde åt mina sista tjeckiska mynt där som blivit över från min förra Tjeckien-resa. I Öltältet lirades AC/DC på storbildskärm. Sedan satte jag upp tältet jämte några andra svenskars. De verkade först lite halvtråkiga, de var inte så många av dem som var vakna. De var väl antagligen trötta klockan 05.50 på morgonen. När jag vaknade dan därpå, visade det sig att det var gött folk som bodde där. Några hade jag träffat innan på Graspop mm och de var skoj att hänga mycket med dem och lyssna på bra musik och dricka god Tjeckisk öl.

Första bandet jag såg var det första bandet som skulle lira på fredagen ZakázanYovoce, ett Tjeckiskt band som jag inte hade en aning om hur de lät. Det visade sig snabbt att det var skit och att det lät lika töntigt som bandmedlemmarna såg ut så orkade inte se så mycket av dem. Nästa var Freedom Call, de var inte mycket att ha de heller men någon/några ok låtar hade de iaf. Sedan blev det Exodus, det blev bättre. Exodus har aldrig varit några av mina favoriter inom trashen och jag är väl inte jätteinlyssnad på dem men de gjorde helt klart en ok spelning. Efter Exodus var det Unisonic och det var skoj att få se Michael Kiske och Kai Hansen lira live tillsammans. Efter Unisonic var det dags för mer powermetal för de som gillade Edgy. De har aldrig varit min grej så jag skippade den spelningen. Istället blev det en massa god billig tjeckisk öl på campingen istället tillsammans med de andra trevliga svenskarna. Så tyvärr glömde jag helt bort att Pain skulle lira som hade varit lite kul att se. Men att öla var inte fel det heller, vi hade skitkul.

På lördagen blev första konserten jag såg Firewind, såg bara några få låtar jag. Spelningen efter däremot, Korpiklaani, såg jag såklart allt med och det blev troligtvis den bästa eller roligaste spelningen jag såg på festivalen. Lyssnar rätt sällan på finnarna hemma men live är de alltid underhållande och det blir alltid bra röj. Sedan blev det Stratovarius och Nightwish tillsammans med de andra svenskarna och även tillsammans med många goda tjeckiska öl som vi sänkte. Är inte jätteimpad av dagens Stratovarius och det var väl kul att det äntligen blev av att man nu såg Nightwish med Anette men som väntat var det väldigt, väldigt långt ifrån så bra som de varit de gångerna man såg dem med Tarja.
Sedan blev det mer party och som så många gånger förr på festivaler, väldigt lite sömn. Det är dumt att sova bort festivaltid.

Sista festivaldagen, söndagen, var det inget som jag skulle se förrän kl 16.25 och då var det dags för Paul DiAnno att dra loss lite fina Maiden klassiker. Han var sig lik och han verkade vara i helt ok form och bjöd på en bra konsert. Efter DiAnno tror jag kanske att jag såg lite av Tiamen men det var inget jag direkt lade på minnet. Blev till att dra tillbaks till svenskorna och dricka med dem på campingen. Sedan blev det mera öl tillsammans med de andra svenskarna inne på festivalområdet där vi kollade på Arch Enemy som var helt ok. Efter AE var det dags för mer svenskt, Sabaton avslutade hela Masters Of Rock 2012 och det bjöd i vanlig ordning på en helt ok spelning. De var bättre nu än på Graspop för några veckor sedan. Sedan blev det att säga hejdå till några av svenskarna som lämnade redan på kvällen. För egen del, och de andra som var kvar, så blev det mera party. Däckade av sent i mitt tält för att sedan vakna tidigt. Svenskorna låg och sov när jag vaknade så dem kunde jag inte säga hejdå till, men jag har ju dem på ansiktsboken. Sedan packade jag ihop mitt tält och mina prylar och tog första tåget som gick till Prag.
I Prag fick jag två fina dagar. På hostelet träffade jag en annan skön rocker som jag drog med mig till Cutnaá Hora för att se Kostice Sedlec Ossuary. Detta är en kyrka gjord av dödskallar som ligger cirka 1,5 timme med tåg från Prag. På kvällen blev det den coola Rock Baren, Hells Bells bar. Resan hem gick fint tills man kom till Sverige och skulle åka tåg då var det strul som vanligt igen. Hem kom jag till slut och det var en lyckad resa. Nu är det bara några dagar kvar tills West Coast Riot och sedan
efter helgen blir det mer Heavy Metal på Wacken Open Air.
Bang Your Head Metal Heads!!!

Skribent: Eric Axelsson