The SWEET @ KFF-dagen | FESTIVALPHOTO

The SWEET @ KFF-dagen

Sweet bjöd upp till dans på en blöt idrottsplats

Missade de första tre-fyra låtarna då Sweet gick upp på scen över en timme innan utsatt tid! De ändrade speltiden och slutade spela innan halv tolv på natten. Det var då de skulle gå på scenen för början. De var tvungna att avsluta sin spelning mycket tidigare för att hinna med sitt flyg. Detta misstag var inget roligt alls då flera missade delar av spelningen och kanske t.o.m. hela. Samtidigt var det ingenting som arrangören kunde hjälpa. Tyvärr var informationen ute alldeles försent och bara de som var på plats fick reda på ändringarna.

När jag väl var på plats på Kristianstads idrottsplats där Nöjesmagazinet Scala tillsammans med KFF hade anordnat en heldag med folkkära artister som Lena PH + Orup och The Hittills. En stor trevlig familjefest med härligt folk.
Innan jag hunnit in på området samtidigt som jag hörde Sweet spela på avstånd möttes jag av en flock män och kvinnor på väg hem som hade sett Lena PH och valt att avstå Sweet. Synd att de inte gav de äldre herrarna från England en chans. Troligen så var glamrock inget för dessa schlager-fantaster.

Framför scenen var det reserverat för VIP. Biljetter som kostade det dubbla (inkl mat). Då fick de sitta nära scenen medans vi andra fick dansa bakom staketet. Synd bara att VIP området bara var fyllt till 1/5 del. Dels för bandets skull och för publikens. Hade kanske varit ett smart drag att släppa in ”fansen” så de fyllde upp platsen när konserten börjat. Detta är något som finns alltmer på schlagerföreställningar och liknande men när det är rock så borde det vara förbjudet. Då skall publiken vara så långt framm som möjligt.
De som stod bakom staketet hade i alla fall bra mycket roligare till synes. Istället för att sitta ner med sitt paraply så stod folk och kramades. Det dansades och tjoades för fullt trots att alla blev blöta av kärleksdropparna som föll från skyn.

The Sweet firar 40 år som turnerande band och att de såg lite äldre ut märktes men deras inlevelse och energi kom från deras hjärtan som tydligen fortfarande var ungt och fulla av energi! Trots det ihärdiga regnet som stänkte på scengolvet så bjöds vi på hits som Hellraiser (hörde den från parkeringen), Fox on the Run, Tenage Rampage och så givetvis Ballroom Blitz. Humorn från dessa engelsmän gick inte att undgå då det gladligen skämtades om regnet och mellan karaktärerna på scenen. Singin in the rain alá The Sweet.

Ljudet var kalas denna kväll. Behövde inte använda mig av öronproppar och alla instrument + sång var väl mixade… fram tills sista låtarna av konserten. Regnet slog hårt in mot scenen och gitarrljudet började knastra. Men det fixade till sig rätt snabbt och de kunde avsluta med bara små defekter i ljudet.
Efter ett massivt inrop så klev de tillbaka in på scenen och drog igång den låt de flesta eller ja alla som inte äger en skiva (eller kassett) med bandet ville höra – BALLROOM BLITZ! Då händer det. Andy Scotts gitarrljud försvinner helt! Kontakterna hade blivit dränkta. Under halva låten får Steve Grant och Peter Lincoln gasa på för att förstärka ljudet på egen hand.
De löser det fruktansvärt bra och efter ett utdraget allsång där publiken tog över refrängen kom Scott tillbaka och låten fick eld i baken. Spelningen på en timme (för min del 45) var på tok för kort för ett band som skulle lätt bränna av 30 låtar utan att man skulle bli trött.

Hoppas de återvänder när de firar sitt 41:a år på vägen.

Hoppas detta är ett evenemang som kan utvecklas mer och återkomma tills nästa år.