Narnia @ Zaragon Rock Club, Jönköping 2009-09-05 | FESTIVALPHOTO

Narnia @ Zaragon Rock Club, Jönköping 2009-09-05

Review231_20090905_Narnia_Zaragon_Rock_Klubb_Jonkoping080

Det var med stor förväntan som jag för första gången skulle få möjlighet att se Narnia live, jag har utav olika anledningar lyckats missa detta eminenta band ett flertal gånger, så därför var det extra kul att få se dom på hemmaplan i Jönköping, även om bandet numera har sin bas i Stockholm så har man rötterna i Jönköping.

Lite bakgrundshistoria:
Bandet grundades 1996 men grunden till Narnia lades 1993 då Christian Liljegren träffade Carl Johan Grimmark, Grimmark spelade då gitarr i ”Sentinel” och Liljegren sjöng i ”Modest Attraction” och det var vid ett tillfälle då ”Modest Attractions” dåvarande gitarrist Stephan Molin inte kunde spela med dom på en turné i Tyskland, Grimmark hoppade då in i stället, och efter turnén så fick Grimmark förfrågan om han ville bli fast medlem i ”Modest Attraction” och han tackade ja, under tiden med ”Modest Attraction” så jobbade Liljegren och Grimmark på det som skulle utmynna i Narnia. I januari 1997 var debutskivan ”Awakening” färdiginspelad, skivan gavs officiellt ut 1998 och det var Grimmark och Liljegren som gjorde det mesta på skivan med hjälp från div gästmusiker, Narnia skaffade sig ganska snabbt en trogen skara fans både i och utanför det kristna hårdrockslägret, då Narnia i grund och botten är ett kristet band. Under resans gång har bandlineupen ändrats ett par gånger, den största förändringen skedde 2007 då Christian Liljegren lämnade bandet då han inte kunde offra den tid på Narnia som krävdes. 2006 fick skivan ”Enter the Gate” titeln ”Leader of the Pack” i Sweden Rock Magazine, skivan kammade hem höga poäng av samtliga recensenter i det numret! På samma skiva kunde man ana en musikalisk förändring som skulle slå fullt ut på nya skivan, ”Course of a Generation”, på nya skivan har man gått från den sk neo-klassiska metal som man spelat tidigare, mot ett mer progressivt sound, det är helt klart att bandet hämtat inspiration från band som ”Symphony X” och ”Dream Theater” och med nya skivan kommer Narnia absolut att hitta en ny publik! På ”Course of a Generation” gör nya sångaren Germán Pascual debut. Germán Pascual har sina rötter i Brasilien och Uruguay, men bor sedan många år i Sverige. Till dags datum har Narnia släppt 7 studio album, 1 live dvd och en samlings cd. Dagens Narnia består av Germán Pascual leadsång, Carl Johan Grimmark gitarr, Andreas Johansson trummor och Andreas Passmark bas.

Och konserten då, hur lät det?
Jo! Narnia gick ut med högsta växeln i direkt, hälften av set listan kom från nya skivan och Narnia kopplade ett fast grepp om den månghövdade publiken direkt. Nya sångaren Germán Pascual visade sig vara en alldeles förträfflig frontman, Germán har både humor, en otroligt bra röst och en närvaro som få. Germáns breda röstomfång och scennärvaro lyfter Narnia till nya höjder, och Calle Grimmarks gitarrspel saknar motsvarighet, flyhänt är bara förnamnet! Grimmark levererar lugna finstämda melodislingor, för att i nästa sekund framkalla nästan ”grobian liknade” riff! Nedstämda gitarrer och hårda riff, blandas med starka refränger och melodislingor som är Narnias signum. Dom nya låtarna mottages väl av publiken, den magnifika ”Rain” med sin starka refräng, fastnar direkt i huvudet. Bandet är otroligt tight och samspelt och passar lika bra på den lilla rockklubbs-scenen, som på en stor festivalscen. När Narnia klassikern ”Long live the King” kom, steg tempen ordentligt i lokalen. Live är bandet en magnifik upplevelse, och med nya skivan ”Course of a Generation” tar Narnia ett stort steg upp på hårdrockens himmel, Jag tror inte att någon kan vara missnöjd med vad dom såg eller hörde på Zaragon i lördags! Narnia är sagan som C.S Lewis skrev till sin guddotter, som handlar om det magiska landet Narnia, där ondskan i form av en häxa förklarat evig vinter och där det råder evig kyla, någon kyla märkte vi dock inte av i kväll, för när Narnia spelade var det snarare glödhett!