CORRODED & BONAFIDE @ Björksäter Hässleholm | FESTIVALPHOTO

CORRODED & BONAFIDE @ Björksäter Hässleholm

Den gamla dansbanan Björksäter i Hässleholm har väckt liv igen i sin hårdrockssatsning - Club Metallic. Corroded och Bonafide delade scenen (i dubbel bemärkelse) tillsammans denna kyliga lördag kväll.

Först ut var Bonafide mot min förvåning då jag trodde dem skulle avsluta kvällen! Men vad gör det. Lika bra att börja med det bästa direkt. Med nya Ultimate Rebel i ryggen, ytterligare en ny kritikerrosad platta så bjuds det givetvis friskt på nytt material från denna. Startskottet är energifyllda Doing It Pretty och löper vidare med To Fire Up, The Mess och Rebel Machine. Däremellan hinner dem med att bränna av rökare som Dirt Bound, Butter You Up och odödliga Down.

Niklas på trummor har fått låna Corrodeds trumset och leker ständigt med klockspelet. Ljudet från trumspelet är lite annorlunda men Niklas matar på som bara den. De har roligt på scenen liksom publiken. Pontus springer som vanligt ut bland publiken och spelar på hela dansbanan, Corrodeds gitarrist Peter Sjödin pysslar om Martin, Bonafides basist och skämten löser av varandra. Det händer hela tiden något på scenen.

Efter 75 minuter med Bonafide laddar många om batterierna i baren innan det blev dags för Corroded. Ett band som tagit stora steg och spelas flitigt på radion idag.

Med tre gitarrer och en bas så står herrarna i Corroded som en vägg vid scenkanten. De är precis lika glada som Bonafide men vräker på med mera tyngd. I Will Not är en kort snabbis och publiken studsar med och försöker gruffas lite. Sångaren Jens säger hela tiden att de är här för att stanna och tänker inte lägga av. I Am The God som är första singeln från senaste skivan handlar givetvis om Jens (då han menar att första singeln alltid handlar om sångaren i bandet) och han njuter verkligen av att sjunga den. Tyvärr lider låten av lite rundgång på scenen och ljudet ut till publiken blir lite grötigt när synthslingan smetar ut ljudbilden. Strax efteråt skickas Pontus från Bonafide upp på scenen och de jammar eller snarare slaktar på ett komiskt vis sig igenom Elvis låt Jailhouse Rock.

Det är svårt att avgöra vilka som hadde roligast. Bandet eller publiken? När Jens presenterar kvällens sista nummer så drar han ett citat från Grotesco - ”Då får ni ett kilo mjöl” innan The Scars, The Wounds och bonusen Inside You sätter punkt för denna svettiga afton i Hässleholm. Hysteriskt roligt. Corroded lyckades med att få med sig den kräsna Hässleholms-publiken och de ser mycket nöjda ut när de stiger av scenen.

En mycket trevlig afton med två riktigt bra rockband, där tom med vakterna går och ler och ser avslappnade ut. Björksäter som konsertlokal är riktigt trevlig. Det behövs bara ett litet lyft i ljudanläggningen så skulle allt vara perfekt. Nu hoppas vi inte det tar allt för lång tid innan det är dags för nästa Club Metallic på Björket.