DYNASTY OF DOOM Turné | FESTIVALPHOTO

DYNASTY OF DOOM Turné

DOOM över Malmö

Angel Witch,Trouble och Candlemass i ett och samma paket! Något som inte kan slå fel. Eller?

Ett riktigt tungt turnépaket med tung doom intog Malmö en tidig lördagskväll.
Först ut var ANGEL WITCH. Nerstämda och på hugget så drog de igång sitt tunga Thrash-Doom sound som direkt knockade publiken. De få som nu var där. Klockan var bara 20.00 och det var inte många som hade hittat in till KB. Första raden, eller ja den enda raden framme vid scenkanten headbangade frekvent och höjde underhållningsvärdet. Trots att det var klent med folk på golvet så hade ANGEL WITCH kul på scenen och levererade. Det var intressanta att lyssna på och att följa de tunga instrumentala delarna var ett nöje. För att vara tre band samma kväll skapar det problem med att få tillräckligt med speltid. Trots att ANGEL WITCH var först ut fick de 55 minuters speltid. Hade inte fungerat om de spelat kortare då deras musik kräver längre lyssning och njutning. Avslutande covern på klassiska låten Angel Witch från 1980 fick igång publiken som stod lite längre bak med. Riktigt bra avslutning.
4/5

Nästa band ut på scen var TROUBLE. Doom pionjärerna från Chicago med
Kory Clarke från Warrior Soul på sång satte ner fötterna direkt och visade publiken varför de var i Sverige. Tyvärr så hade det inte kommit så mycket mer folk sedan ANGEL WITCH hade spelat. Något som syntes störa Kory. Han blev irriterad över den jättedåliga publiken som var som statyer med händerna i fickan. Åter igen var det bara första raden på fem personer som visade glädje och energi genom att headbanga och sjunga med i texterna. Publiken var sinnessjukt trögstartad. Var saknaden efter forme huvudsångaren Eric Vagner så stor?
Soundet har ändrats lite sedan han gick med i bandet då hans röst är så annorlunda mot Erics. Bruce Franclin på gitarr visade dock upp sin gitarrskicklighet. Han vände upp och ner på och ut och in på gitarren när han hoppade runder och lirade. Tankarna som dök upp direkt var – Är det en påverkad hippie med överskottsenergi? Nej men han är trogen sin stil som han haft i 30 år. Spela gitarr kan han i alla fall och i de instrumentala partierna överglänste han alla. Efter halva spelningen blir Kory allt mer irriterad och efter att folk kastat upp glas på scenen, tjejer som sprungit fram och fotograferat sig själva framför scenen och pratat högljutt med sina kompisar.

Utan Bruces tuggande gitarrspel så var det inte mycket som var som det skulle! Negativ energi sprudlade i luften. Visst ska bandet göra allt för att få igång publiken men är publiken inte där för just det bandet så kan det vara svårt. TROUBLE gjorde vad de kunde för att bjuda sina fans som var på plats på ett bra gig utan att flippa ur totalt. Efter 50 min irritation på att publiken förstört spelningen så lämnar de scenen för kvällens huvudakt. CANDLEMASS.
3/5

RIDE THE SKY
SLEEPER
THE EYE
ASSASIN
TOUCH
ENDTIME
TROUBLEMAKER
HUNTER
DAZE
TEMPTER
ALL
RIP

Lokalen får mer besök och snabbt är där lite mer än dubbelt så många.
Helt plötsligt kom man in i en helt annan värld! Nu var det helt plötsligt bra mycket mer folk och till tonerna av Emperor Of the Void höjdes nävarna och lokalen fylldes av jubel. Robert Lowe som tagit över mikrofonen från Messiah har växt in i bandet sedan plattan King Of the Grey Islands 2007. Han känner sig säker på scenen och sätter sången perfekt. Problemet är att han har fortfarande inte lärt sig texterna, utan har en pärm liggandes på golvet framför sig med texterna till Messiah-låtarna. Inget som märks på sången men syns på hans framträdande när han koncentrerar sig just vid de tillfällena, men han gör det snyggt.

De mixade setlisten ganska väl med nya och gamla låtar. Kanske lite mycket nytt material för att vara en så kort spelnig. Hela fyra låtar från nya plattan och tunga Emperor Of the Void från förra plattan. De nya låtarna höll en mycket hög klass live och i efterhand är man glad att de slängde in så många nya.
Ljudet var bra och denna gång hade de inte med sig någon scendekor utan riktade in sig på att leverera stentung doom. Det gjorde dem med. Fanns inte en tråkig sekund.
4/5

CANDLEMASS: