Saint Daemon @ Zaragon Rock Club | FESTIVALPHOTO

Saint Daemon @ Zaragon Rock Club

Review246_20090926_Saint_Deamon_Zaragon_Rock_Club_Jonkoping_014

Saint Deamon bildades 2006 av trummisen Ronny Milianowicz (ex Dionysus). Tillsammans med bassisten Nobby Noberg (ex Dionysus), gitarristen Toya Johansson och sångaren Jan Thore Grefstad (ex Higland Glory) utgör de Saint Deamon. Bandet debuterade 2008 med det mycket kritikerrosade albumet "In Shadows Lost From the Brave".
Bandet turnerade flitigt 2008, de spelade bla på Prog Power US och Bloodstock i England. I år kom plattan” Pandemonium” som är producerad av två av heavy metal världens mest kända producenter Roy Z (Judas Priest, Halford, Helloween, Bruce Dickinson) och Jens Bogren (Opeth, Paradise Lost, Amon Amarth). På sista tiden har Saint Deamon varit ute och turnerat flitigt.

Spelningen på Zaragon visade att Saint Deamon är ett band av högsta klass även live, sångaren Jan Thore Grefstad är en sjujäkla sångare! Hans röst har en otrolig styrka och inlevelse som få, det finns power till max i dom tunga och höga partierna och en finstämdhet som känns in i själen i dom lugna partierna. Jan Thore är utan tvekan en av dom bästa sångare som metal världen kan erbjuda, dessutom har han humor med! Resten av bandet är samspelta och superkompetenta musiker, bandet framför sin neo-klassiska metal med både finess, auktoritet och spelglädje. Det finns många band i den här musikgenren som aspirerar på en plats på kungatronen, Saint Deamon är en stark kandidat! Neo – klassisk metal, en genre som skapades av Rainbow en gång i tiden på 70 talet, då dom spelade in den fantastiska ”Stargazer” som man väl får säga är grunden eller urtypen till det som kom att bli neo-klassiska metal, en stil som Yngwie Malmsteen tog ett steg längre då han slog igenom 1983. Skillanden mellan Saint Deamon och många andra band i den neo-klassiska genren är att Saint Deamon har ett helt knippe med bra och starka låtar, och att bandet är otroligt bra live. Saint Deamon live är 90 minuter av tunga gitarrriff och svett! Sångaren Jan Thore Grefstad hade huvudvärk modell värre efter giget! (vätskebrist?) 90 min är nästan i mesta laget en sån här kväll, men publiken älskar Saint Deamon, bifallet från publiken under ”Run for your Life” var enormt! Hela bandet var tagna efteråt av responsen, det märktes att Saint Deamon var ett efterlängtat inslag på Zaragon Rock Club. Saint Deamon är ett mycket lyckat Norskt/Svenskt samarbete, mycket bättre än den sk ”norsk svenska unionen”! :P Alla vi som var där kan bara säga en sak, världsklass! En stark 4:a blir betyget för kvällens spelning.