House Of Metal 2013 | FESTIVALPHOTO

House Of Metal 2013

Sjunde upplagan för den populära inomhusfestivalen i Umeå.

Jag måste erkänna att jag var riktigt orolig inför årets House of metal (HoM). En rätt så smal line-up med mycket death, black och trash-metal. Vi var många som var tveksamma, vissa skulle bara gå en dag eller köpa biljett för att stödja festivalen. Hade jag inte jobbat på HoM så hade jag nog inte köpt biljett heller. Det gäller att fylla golven och sälja biljetter för att överleva. Dessutom blev det problem! Dagen innan meddelade KATATONIA att de var tvungen att avboka sin spelning pga sjukdom. Spekulationerna blev många och arrangörerna fick slita för att ordna ett backup band. Det löste sig riktigt bra och evighets-deatharna ENTOMBED fyllde luckan och det var många som var lyckliga över det!

Fredag
Nere i Studion räddades fredagen av lokala ZONARIA med en ny skiva i ryggen och två nya medlemmar. De hade i början problem med ljudet men med rutin och koncentration löste dem det! Jag missade tyska öl-giganterna TANKARD men enligt hörsägen gjorde de en grym spelning i nästan två timmar.

Stora scenen Idun presenterade lite mer varierad line-up. Ett band som stod ut var CORRODED från Ånge, Spotify gav mig härliga gitarrer och bra sång. Live svängde det emellanåt riktigt bra men de tappade fokus och tyvärr fjantade de bort spelningen. Förutsättningarna finns där men den här gången gick det inte. ENTOMBED gjorde som vanligt sitt med sin erfarenhet och stora låtskatt. MAYHEM var annars det stora dragplåstret som head-line, Idun fylldes men tömdes lika snabbt. Själv så väntade jag mig en stor scenshow men tyvärr känner jag att det bara blev ett stort fiasko!! En blodig mask och en hängsnara var inte vad jag hoppades på!

Lördag
Studion hade en salig blandnig under kvällen. ALWAYS WAR från Uppsala öppnade kvällen med fulla traditionsenliga hardcore spjäll. De gjorde det riktigt bra och de lyckades behålla publik framför scenen. Norska AURA NOIR och svenska MISERATION fyllde sen golven, de senare kom till spelning minus en gitarrist. Det ni KATATONIA!! ANAAL NATHRAKH, jadu!? Tudelad känsla måste jag säga, älskar bandet när jag sitter själv och lyssnar i lurarna. Live var det ren rå energi som jag älskar men varför blir det så svårt att älska musiken på scenen. Showen var grym men varför sitter inte låtarna live i mitt huvud?

Umeåbandet NAGLFAR öppnade Idun med eld och en grym spelning. Ett rutinerat och tryggt band som fyllt på med två nya lika rutinerade medlemmar under hösten. Tight och tungt byttes mot finska AMORPHIS mer melodiösa metal-partier. Sångaren Tomi Joutsens dreads är mäktiga när han piskar med dem efter sång-partierna. Tyvärr missade jag ”House of sleep”! En del problem med ljudet och ganska ojämnt gjorde det till en slätstruken spelning. Den stora överraskningen för mig i helgen blev tyska SODOM! En ljudbild som skulle göra Motörhead och Manowar avundsjuka och det lät jävligt bra! Basisten Tom Angelripper tyskarnas svar på Lemmys Kilmisters styrde spelningen med järnhand där han gick mellan mikrofonerna. Bandet hade grymt roligt och leendena var många både på scenen och på golvet. Ölen som delades ut från scenen var inte lika populära bland vakterna men det brydde sig inte SODOM om! SODOM ville ha ett stort party och det fick vi!

Sammanfattningen av årets HoM enligt mig är katastrof, för lite folk och för smal line-up! Enligt festivaldrottningen Petra så var de medvetna om det. De lär komma igen även om det blir minus i kassaboken i år eller kanske inte. Kostnaderna för de här banden är nog mindre än tidigare år?

Det lär bli ett 8:e år och då tror jag att HoM gör succé igen!

Jag på Twitter - @umeafishing

Skribent: Mats Söderholm