MICHAEL SCHENKER GROUP & Stone Wire @ KB Malmö 22/5-13 | FESTIVALPHOTO

MICHAEL SCHENKER GROUP & Stone Wire @ KB Malmö 22/5-13

The Michael Schenker Temple Of Rock & Lovedrive Reunion Tour 2013 gör ett depåstopp i Malmö och levererar rockhistoria under100 minuter.

KB kunde stolt erbjuda skåningarna en av världens främsta gitarrister, Michael Schenker. Inte bara med en enorm låtskatt utan även med de gamla Scorpions-kollegorna Herman Rarebell på trummor och Francis Buchholz på bas.

Givetvis inleder Schenker kvällen med att riffa sig ut på scenen i starkt bländande motljus.

Bakom mikrofonen styrde Doogie White som var på toppenhumör. Precis som hela bandet. De hade jätteroligt på scenen och det smittade av sig ut i den mogna publiken. Material från Scorpions, UFO och MSG överöste den välmående publiken. Förutom mastodonthitsen Blackout och Hurricane från Scorpions, så är det UFO klassikerna Doctor Doctor, Shoot Shoot och Rock Bottom som fylls upp av Doogies stämma. Doogie White har för övrigt fått motta mycket kritik för sin sångröst under tidigare delar av turnén men ikväll visade han en bättre sida. Han slarvade vid några få tillfällen men glänste större delen och tog sig igenom många av låtarna med bravur.

Herman hade ett minimalt trumset och det var väl tur det för ju långsammare han spelade ju mer ur takt kom han. Särskilt under Rock My Nights Away. Var riktigt kul att åter få se Herman köra de gamla Scorpionslåtarna och han greppade tag i mikrofonen och drog igång publiken med Schenker smyger hukandes runder på högersidan och visar enorm spelglädje. Han gör allt så enkelt och avslappnat, ständigt med ett stort leende riktat åt publiken. Wayne Findlay stod på vänstra flanken och växlade hejvilt mellan sin gitarr och keyboard. Wayne försökte och försökte locka till sig blickarna men när Schenker eller Francis höll i gång så var samtliga blickar låsta på dem.

Trots att det var ett band med legendariska musiker på scenen så uteblev de fruktade gitarr och trumsolona och istället var det de gemensamma instrumentala partierna som fick ta plats. Dessa var mycket intressanta och ljudbilden framstod tydligt.

Med sig som support hade de brittiska rockbandet Stone Wire. Ett jag först trodde var ett tråkigt demoband, efter att ha lyssnat på ett sunkigt youtube-klipp. Men så fel jag hade. Efter två låtar stod man där och gungade med i låtarna. Den kvinnliga sångerskan Sky hade bra pondus och övertygade bakom mikrofonen. Basisten Steve var Ian Scotts (Anthrax) dubbelgångare och slet i bassträngarna. Materialet som kommer ligga på den kommande plattan lät riktigt bra. Hoppas Stone Wire får en ny chans att återkomma när skivan är klar, så att fler får chansen att upptäcka Stone Wire.

Setlist:
LOVEDRIVE
ANOTHER PIECE OF MEAT