Master och Nekroskop på klubb Cronös, Debaser, Malmö, 9 juni 2013 | FESTIVALPHOTO

Master och Nekroskop på klubb Cronös, Debaser, Malmö, 9 juni 2013

Review2753_Lulera_+_ylva_thompson_024

Det är söndag och sol och klubb Cronös som huserar på Debaser i Malmö bjuder på flott gratiskultur i form av legendarisk dödsmetall som Master samt ett förtjusande nytillskott i samma genre, nämligen Nekroskop. Arrangörerna bör få guldstjärna för ett så lovvärt initiativ och på Debasers uteservering en stund innan giget sitter jag med Nekroskop i sofforna på uteserveringen medan folk samlas. Nekroskop är alltså Åsa Hagström och Alexander Larsson på gitarr, Roger Mårtensson på trummor, Anders Holm, bas och Martin Schönerr bakom mikrofonen. Nekroskop söker en fast medlem på sång men i väntan på en lämplig kandidat får Schönerr från Razorrape låna ut sin stämma. De började spela förra året och färdigställt en EP som spelades in i Studio Karma och som ges ut av Goregeous Productions. Titeln ”Baptized in Formalin” tillsammans med bandnamnet ger ju en bra fingervisning om hur musiken är tänkt att låta men kanske också en antydan om åtminstone två av bandgrundarnas yrkesval då Åsa är doktor i biologi och Anders Holm i medicin.
Åsa skriver riffen och Roger trummorna.
-Men man kan säga att det är mitt band egentligen, skrattar Anders Holm.
-Jag har gett dem lite friare tyglar bara för jag vet fan inte hur jag ska göra för att få det att låta metal.
Anders Holm är punkare i själen och Åsa är metal.
-Roger håller på med en massa experimentellt skit, hävdar Åsa som gärna låter sig inspireras av Aura Noir.
När det strax därpå lämnar sofforna för att äntra scenen lovar Roger;
-Nu blir det fullt ställ!
Det blir det, och den gemytliga kamratlighet som bandet visade varandra under vår pratstund genomsyrar även deras scenutstrålning men musiken låter old-schooldöds i kompositioner av det snitsigare slaget. Jag gillar att de är så jävla coola på scen och att det låter så tungt men samtidigt avslappnat. Den låt jag senare får veta heter ”Parasite” är en underbar långsam dödshymn men den som jag riktigt fastnar för är ”Krypt” som sorgligt nog inte finns med på EP´n. När de spelar den blir jag helt mjuk i kroppen och jag hör att det här är ett mästerverk i genren. Den gungar tungt och skitigt. Överlag låter Nekroskop stabila och samspelta och jag vill väldigt gärna se dem igen.

En stund senare kliver Master på scen och öppnar med låten ”Master” från plattan med samma namn från 1990 följd av ”Shoot to Kill” och jag blir lite vördnadsfull över att få stå där och se och höra Paul Speckman framföra den här fantastiska musiken som bidragit till att lägga grunden för hela genren.. Det här är en del av själva essensen, koncentratet, kärnan till den dödsmetall vi lyssnar på idag. När de efter ”Funeral Bitch” framför ”Pay to Die” och Speckman sjunger;
“They send you to churches
And sick institutions
Brainless excuses
For mindless abuses”
då blir jag känslosam och rörs i hjärtat av hur fullkomligt explosivt hela framförandet är. Vid något tillfälle konstaterar Speckman att större delen av publiken knappt var födda när flera av låtarna skrevs. Men jag konstaterar att tidlös musik av hög kvalitet alltid kommer att få nya lyssnare och anhängare.
Master presenterade en föreställning som egentligen både var en skola och en tidsresa inom såväl döds-som thrash och som jag önskar att fler tagit del av.
Återigen. En eloge till arrangörerna.

Review2753_Lulera_+_ylva_thompson_019