Sky High Fredag på Ztyle Jönköping 30/10 | FESTIVALPHOTO

Sky High Fredag på Ztyle Jönköping 30/10

Review279_Sky_High_Ztyle

30 Years of rockin´
För drygt 30 år sedan bildade Claes Yngström sin blues & rock trio Sky High. Debuten ”Sky High” kom 1980, och innehöll bluesrock med svenska texter, vem kommer inte i håg låtar som ”Regnbågsbarn” ”Skyhög Boogie” och naturligt vis ”Vakna Alla Zombies” andra studioskivan ”Still Rockin´” spelades in i England, och var den första skivan med texter helt på engelska.
1982 släppte bandet sin tredje studio skiva ”Freezin´ Hot” den skivan blev Sky Highs stora genombrott. Singeln ”i Ain´t Beggin´” blev en rejäl hit för Claes Yngström, låten spelades hårt i radio och pluggades även hårt på MTV! Då kanalen fotfarande visade musikvideos! Även ”You Got Me Hooked” och ”Boogie For Peace” räknas i dag till den skaran. 1986 gjorde Sky High en ”ZZ Top” man använde sig av syntar på albumet ”Humanizer” i samma anda som ZZ Top gjorde på sitt album ”Afterburner” albumet ”Humanizer” är bandets största kommersiella framgång så här långt, låtarna ”Big City” och ”Don´t Move” är i dag klassiker. På den skivan medverkade även Louise Hoffsten. Genom åren har Sky High gett ut 16 album. Det senaste albumet ”Download” släpptes 2008. Dagens Sky High består av Claes Yngström gitarr/sång, Ulf Ivarsson (Di Leva, Thåström) Bas och James Bradley j.r (Beastie Boys, Crazytown) trummor.

Hur lät det då?
Jo man kan nog säga att dagens sättning av Sky High, är den bästa hittills! För maken till sväng och groove får man leta efter, spelglädje och ett sanslöst driv är bara förnamnet! Sky High levererar 2 totalt genomsvettiga set på Ztyle, vi får smakprov från nya skivan blandat med gamla Sky High klassiker och några väl valda covers av bla Jimi Hendrix. Trummisen James BradleyJ.r är bland det mest sanslösa jag hört! Han kan spela three- beat rhythms med en ena handen och four-beats med den andra! Hans timing är helt fantastisk! Tillsammans med Ulf Ivarsson bas, bildar dom en super solid grund för Claes Yngströms gitarr, Claes gitarr ylar och kvider om vart annat! Claes går ”Off beat” ett flertal gånger under kvällen och flippar bitvis ur totalt! Då blir det sanslöst bra! Sky Highs spelning på Ztyle är bland det vassaste jag sett i blues & rock svängen på år och dar. Claes Yngström och hans Sky High har rockat i 30 år, och efter kvällens uppvisning verkar det som om dom skulle kunna hålla på i 30 år till! Hatten av för kvällens spelning en fullpoängare 5 st stjärnor blir det!