Metaltown 2013 | FESTIVALPHOTO

Metaltown 2013

Review2833_IMG_0464c

Så var tiden kommen att sammanfatta mina intryck av Metaltown 2013. Det är mitt första år på det nya området vid Göteborg Galopp på Hisingen, så det är bara att blicka bort från Frihamnen och ha ett öppet sinne, då jag hört och läst mycket åsikter om nuvarande plats och organiseringen av festivalen sedan de flyttade dit för två år sedan.

I år som är festivalens tionde står hela 75 band på två stora, nästan för stora scener, i Close-Up tältet och så på Nemis-scenen, där en hel bunt osignade band fått chansen att visa sig. Även om ljudet på just den scenen är under kritik så är det en bra exponeringsmöjlighet för dessa band då scenen ligger precis vid ingången mot festivalentrén.
Det är också första året som tredagarsfestival. Men… Sex band dag ett? Nu räknar jag inte med de nio akterna på Nemis-scenen, för det är inte dem man åker för att se i första hand. Sex band, en scen och bara ena serveringen öppen. Det kändes lite som att komma till ett nöjesfält där de roligaste attraktionerna är stängda. Trots detta var hela 11 238 besökare på plats dag ett enligt festivalens egen utsago. Men i mitt tycke så ska man erbjuda en ordentlig festivaldag om man ska göra en tredagarsfestival. Allra helst lägga krutet på två dagar och göra dem till sitt absolut bästa innan man ens tänker tanken på att lägga till en dag.

Marken var från början ganska uppluckrad och blöt, vilket gjorde marken vid in- och utgångarna till lergator ganska snabbt. Man åtgärdade med att rulla ut halm vilket kan ha hjälpt en del, men jag är ändå ytterst glad att jag valde kängorna. Man hade inte kommit undan torr om fötterna med ett par vanliga skor.

Själva festivalområdet känns vid första intryck mer som en marknad än en festival. Marken är grusad och erbjuder en liten gräsprydd kulle att sitta på vid väder. Annars är det att dra röva i grus, så att säga, eller sitta på asfalten framför scenerna när ingen är på. Således hade jag gärna sett lite fler sittplatser på området förutom de som finns i ölserveringen.

Jag gillar skarpt det de har gjort med baren vid Close-Up tältet. Serveringsområdet sträcker sig halvvägs in i tältet vilket ger en lyxen att få ta med sin dryck för att skåda banden på nära håll. Samtidigt kan man prata med varandra i serveringen utanför då ljudet är lite mer koncentrerat i tältet.
Däremot ställer jag mig tveksam till placeringen av den stora ölserveringen som ligger rätt framför de två stora scenerna. Detta gör att så fort ett band går på scen (vilket ju är ganska ofta) så kan man inte längre konversera normalt utan snarare tinnitusgapa varandra i öronen. Det är inte alls särskilt trevligt. Jag ser gärna en annan lösning till detta i framtiden för dem som inte har någon campingplats att ty sig till men också vill sitta och ta det lugnt en stund, vila öronen och dricka en kall.

I alkoholväg erbjuds Falcon Export 50 cl, päroncider 33 cl och ett litet glas vin, allt för 60 kr styck. AJ! Det är tur att det finns en bankomat på området, för så mycket cash orkar ingen bära på…
Matutbudet är stort med både vego, gluten- och laktosfria alternativ. Men det är ju klassisk festivalmat; är det inte friterat så är det doppat i socker. När ska festivaler börja tillåta en att ha med sig egen mat in på området?

Som jag frustrerat bloggade om var jag en av dem som fick ta smällen torsdag kväll i väntan på skyttelbussen. En enda buss fanns ute fram till kl 23 då det kom förstärkning. Vakterna var lika frustrerade som oss och anledningen verkade vara att chaufförerna måste ha sin dygnsvila och raster. Detta verkade dock flyta på bättre under resterande tid, så förmodligen ändrade man flödet därefter.

Parkeringen var det många som var missnöjda med, då den blöta marken ställde till det och parkeringsplatserna tog slut. Jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till detta; såklart kan man inte styra vädret. Det är ju gräs och jord vi har att göra med, blir det blött så går det gärna åt Fanivall. Samtidigt är man ju medveten om detta, både som organisatör och som besökare. Frågan är vem som skall ta det stora ansvaret - fixa en parkering som håller i alla väder eller ställa bilen hemma och ta skyttelbussen? Dock tycker jag att platsbrist är ett märkligt problem med så mycket fält runtomkring, och att gå ut med “först till kvarn” känns inte särskilt proffsigt.

I övrigt har det varit en lugn festival, jag har inte märkt av varken bråk eller extremfylla utan folk har skött sig bra. Banden har hållit hög kvalité och den personal jag har varit i kontakt med har varit bemötande, medan andra har sagt att de mött otrevlig personal med attityd.
Så, sammanfattningsvis var det som vanligt både för- och nackdelar. Det finns väl aldrig någon festival som gör precis alla besökare nöjda. Jag tror att Metaltown kan bli riktigt bra om man jobbar upp det ett par snäpp, får till ett schysst område med bra logistiska framkomligheter. Det tar tid att bli bäst, men så länge man blir bättre för varje år så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.

Review2833_IMG_0495f

Skribent: Emily Lövstrand