Lemon Bird Club Dirty Harry Växjö 18/11 | FESTIVALPHOTO

Lemon Bird Club Dirty Harry Växjö 18/11

Review299_Lemon_Bird

Från Växjö kommer Lemon Bird, ett band med rötterna i Led Zeppelin traditionen, med andra ord 70 talet.Jag har sett det här bandet en gång tidigare och blev då mycket imponerad,om jag blev imponerad då så kan jag säga att i kväll blev jag totalt golvad! Lemon Bird måste vara det närmaste man kan komma Led Zeppelin i dag, förutom Zeppelin själva! Det fullkomligt osar 73-74 om musiken! Cactus, Beck,Bogert & Appice & Led Zeppelin avspeglas hela tiden i både sound och låtmaterial.99% av låtarna är eget material,i kväll presenterade bandet ett antal nya låtar,skrivna tillsammans med nya sångaren Daniel Axelsson.Daniel är ett superbt val som sångare!Hans röst är som klippt och skuren för deras 70 tals stoner rock.Man ger Cactus låten ”Evil” ett nytt liv, Beatles ”Helter Skelter” blir en sanslös konfekt där den manglas hårt ala Zeppelin för att övergå i The Surfaris”Wipe Out” och vidare in i Stevie Wonders ”Superstition” helt sanslöst är bara förnamnet!Sedan fortsätter det i samma anda,Johan Runessons Jimmy Page liknade bluesiga riff, möts av Daniel Axelssons bluesharp,trummorna och basen ligger och pumpar på oerhört taktfast,alla är fruktansvärt duktiga musiker! Samspelta och tighta till tusen.I den episka ”Melodrama” blir likheterna med Zeppelin ännu mer påtagliga,då Johan plockar fram sin Gibson SG doubleneck,say no more!Avslutningen med ”Hangman And The Jury” är helt sinnessjuk!Här kommer alla Zeppelin rötterna fram, dom psykadeliska gitarrerna med bandekot och det Plant liknande stönandet.Jag började fan tro att tiden snurrat baklänges minst 35 år ett tag och blundar och nyper mig. Men när jag tittar upp är jag fotfarande kvar i Växjö 2009! Den helt sanslöst bombastiska avslutningen, en urladdning som slår allt jag sett på minst 10 år!Så ta nu och lär er att stava till namnet Lemon Bird. Och kom i håg var ni hörde det först. Denna totala utskåpning kan inte ge annat än en fullpoängare. Detta mina vänner är världsklass!