LEGENDS - Voices Of Rock @ Kristianstad Konserthus 27/10-13 | FESTIVALPHOTO

LEGENDS - Voices Of Rock @ Kristianstad Konserthus 27/10-13

Legends – Voices Of Rock. En stor kryddburk med massor av smaker. Oförglömliga rockklassiker framförs av legenderna själva uppbackade av ett handplockat komband bestående av Tommy Denander – gitarr, Sayit Dölen - gitarr, Ken Sandin - bas, P-O Nilsson - keyboard och Pontus Engborg - trummor. Självaste legendarerna som uppträdde i Kristianstads Konserthus var inte mindre än Bill Champling (Chicago), Håkan Hemlin (Nordman), Sanne Salomonsen (Sneakers) och Graham Bonnet (Rainbow). Tanken var att Eric Bazilian skulle varit med i Kristianstad men han dök inte upp och vi fick inte någon förklaring till det heller.

De gör hela 22 spelningar i vårt avlånga land och Krisitianstad var ett självklart stopp!

Undertecknad möttes i entrén av många välklädda musikintresserade och surret gick i hallen. Var mycket snack om hur kul detta skulle bli. Konserthusets lokal var betydligt finare än jag hade förväntat mig och stämningen var på topp.

Legends spelade förra året på Helgeåfestivalen i Knislinge (strax utanför Kristianstad) med några andra artister, så upplägget var redan känt och överraskningarna uteblev. Modellen var densamma. Varje artist fick köra tre-fyra låtar och lämnade sedan över stafettpinnen till nästa. Enkelt och effektivt.

Håkan Hemlin var föst ut och kändes väldigt säker i sin roll. Han fick med sig en klappande publik. Hans låtar lät kraftfullt och hans sång hördes riktigt bra. För undertecknad så var det Bonnet som lockade mest och när han studsar in på scenen och river igång klassiska All Night Long så åker kinderna upp. Det märks att 65-åringens sångröst har fått ge med sig lite men hans energi är det inget som helst fel på. Han leker friskt med bandet och tjoar mellan varven och publiken har roligt. Since You Been Gone är en 35 år gammal superhit som Graham leker sig igenom och kommer undan med det. herren är trots allt 65år och springer runt på scenen som en tonåring!

Bill Champling sitter på en stor låtkista och publiken blev tillfredsställd av hans nytolkning av ikonsiksa Satisfaction från 81. Han visade att han fortfarande är en artist av bästa virke när han växlade mellan countrydoftande gitarrpartier och pianodueller med P-O. Han trivdes att åter igen få stå på scenen inför den svenska tillmötesgående publiken och stannade kvar på scenen och hjälpte P-O med keyboarden under Sannes låtar.

Kruttanten Sanne vägrar åldras och fick mest fart på publiken ikväll. Det är 40 år sedan hon släppte sin första platta och det kan man inte tro när hon rörde sig på scenen. Energin tog aldrig slut. Hon utnyttjade inte bara scenen utan hela lokalen. Under Hvis Du Förstod gick hon ut mellan stolraderna och njöt att få komma nära publiken. Väldigt underhållande.

Bandet hade jätteroligt på scenen och skojade friskt med varandra och publiken. Glädjen satt djupt i en när man reste sig från sin mjuka stol. En mycket trevlig söndagskväll med kanonunderhållning som avslutades med att alla artisterna samlades vid entrén för att ta bilder och signera med sina gamla fans sedan decennium tillbaka. Men även kul att se så många yngre nya fans slutit upp.

Nu ser vi fram emot fler rockorienterade spelningar i Kristianstads Konserthus för det här var mycket trevligt.

Speltid: 1tim 30min

CHILDS ANTHEM (Instrumental)