ULVER @ KB Malmö 4/2 | FESTIVALPHOTO

ULVER @ KB Malmö 4/2

Konst i musikform

När jag kliver in på KB möts jag inte av någon öronbedövande hårdrock. Det är lugnt. Lite för tyst! Plötsligt hör jag ett svagt mullrande ljud. Det visade sig vara ULVERs egna background musik som spelades. En till större delen instrumental musik med lite rymdkänsla. En halvtimme efter utsatt speltid tystnar den futuristiska ljudslingan och lugnt och sansat kliver Norrmännen upp på scenen och intar sina positioner. Scenen är inte som den brukar. Det är rörigt, väldigt rörigt. Tonvis med lådor och elektronik fyller upp scenen så mycket att det inte finns mycket plats över. Trummisen sitter lågt och till höger långt bakom allt bråte. Nästan helt omöjlig att skåda. Sångaren står inklämd mellan trummisen och ”DJ bordet” , samt bakom två mickstativ och tätt intill ett oljefat . Hur skulle detta gå tänkte nog de flesta av oss.
Det finns folk i alla åldrar och för första gången så ser jag inte bara en utan flera som dricker kaffe istället för öl! Det är kanske 250 besökare och alla är lika häpna och applåderar gladeligen mellan låtarna.
Konserten eller snarare föreställningen inleds med lugn harmonisk synthslinga i en ton! Detta stärks upp med en vacker soluppgång på den stora filmduken i bakgrunden. Sången är i det långsammaste laget och tempot höjs inte fören en bra bit in i konserten och då endast under korta impulsiva ryck. Det är en mycket lugn föreställning. Allt vad stress heter är som bortblåst.
Ljudbilden är fantastisk. Tankarna bara flyter iväg och en lättnande suck senare står man avslappnad och bara njuter och tar åt sig denna musikaliska futuristiska resa.
Men det är inte alltid lugnt och sansat med harmoniska ljudslingor till vackra naturbilder. Plötsligt blir det bombastiskt och rått när sångaren börjar banka på oljefatet och videoskärmen fylls av hatiska och kalla inslag med allt från porr till Hitler samt hans råa bilder från denne mans tortyr under kriget. Det är blodigt och rått. Svält, tortyr och religioner skildras och det är som att gå på en utskälld och kontroversiell konstutställning.
Videoinslagen gav musiken en annan dimension och känslorna gick åt vart sitt håll – samtidigt!
Det är vackert men på samma gång är det avskyvärt
Fascinerande samtidigt som det är ointressant